Lessen die Bibliotheek aanbiedt

Discipline Literatuur

Boekentas Rupsje Nooitgenoeg, groep 1 en 2

Groep 1 en 2 Kant-en-klare boekentassen rondom thema’s. Vaak samengesteld rondom een prentenboek of schrijver. De collecties bestaan uit maximaal 10 boeken en vaak andere materialen zoals knuffels, dvd’s en lessuggesties. • De mooiste vis van de zee, Marcus Pfister • Rupsje Nooitgenoeg van Eric Carle • De Boerderij, prentenboeken en informatieve boeken over de boerderij • Van mug tot olifant, de prentenboeken van Dieter en Ingrid Schubert, • Aan de slag met kleine en grote ezel, prentenboeken van Rindert Kromhout • De Zee, lezen over de zee (inclusief ladenkastje met attributen) • Lars, de kleine ijsbeer, prentenboeken van Hans de Beer  

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Boekentas Kleine muis zoekt een huis, groep 1 en 2

Groep 1 en 2 Vanuit haar holletje ziet Kleine Muis een knots van een appel liggen. Jammer genoeg is de appel veel te groot voor haar huisje, dus gaat Kleine Muis op zoek naar een groter onderkomen. Ze klopt bij al haar dierenvriendjes aan, maar niemand heeft plaats voor haar. Onderweg neemt ze zo nu en dan een lekker hapje appel, want van huizen zoeken word je hongerig. Net als Kleine Muis aan het einde van de dag de moed op wil geven, vindt ze toch nog een ideaal holletje waar zijzelf én haar appel (of wat er nog van over is) precies in passen. Oplettende kleuters zal het holletje bekend voorkomen... Doel • Uitbreiden van woordenschat • Leerlingen de begrippen groot/klein aanleren U ontvangt • Vertelkoffertje met daarin voorwerpen uit het boek • Boek “Kleine muis zoekt een huis” • 10 boeken over huizen/bouwen, huizen van dieren  

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Multimedia

Blikflits, groep 5 en 6

Groep 5 en 6 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet....! Of zie ik iets wat niet echt is? Beeldtaal is ook een taal en wel dé taal van de jongere generatie. BlikFlits neemt leerlingen mee in de beleving van foto- en beeldmateriaal en leert ze kritisch en bewust kijken. BlikFlits gaat over de geschiedenis van de fotografie tot het zelf onderzoeken van beelden; begrijpen hoe beeld ontstaat en wat beeld kan veroorzaken. BlikFlits neemt leerlingen ook mee in de beleving van foto- en beeldmateriaal in jeugdboeken.  

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Multimedia

Studio Poëzie, groep 3 en 4

Groep 4 Gedichten in een boek vertellen een verhaal, met letters in dit geval. In je hoofd maak je van zo’n verhaal een film. Om dit verhaal voor iedereen zichtbaar te maken, verfilmen leerlingen van groep 4 met behulp van een stopmotion app, gedichten uit de bundel Superguppie is alles. (Edward van de Vendel en Fleur van der Weel). Van storyboard tot filmopnames in een studio: het verbeelden van een verhaal kent een structuur. Leerlingen gaan met Studio Poëzie 4 lessen aan de slag met film en gedichten en leren zo samenwerken, content creëren en hoe een film gemaakt wordt. Scholen zorgen zelf voor een apparaat (tablet, telefoon of laptop) om stopmotion-filmpjes te maken. 

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Multimedia

Botje Bij/ Bee-bot, groep 1 en 2

Groep 1 en 2 Bij Botje Bij staat het verband tussen ontluikend programmeren, ontluikend (gedichten) lezen en het stimuleren van de verbeelding bij kinderen centraal. Met behulp van de Bee-Bot gaan leerkrachten aan de slag met aansprekende activiteiten. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, instellen en doorlopen. Leerlingen luisteren naar gedichten en verhalen en leren deze te begrijpen. Stimuleer de verbeelding van leerlingen door lege plekken in gedichten en verhalen op te laten vullen met eigen verhalen. Doel • Leerlingen leren op eenvoudige wijze programmeren en laten de robot een route lopen • Leerlingen leren wat rechts en links is, leren aanwijzingen op te volgen • Kennismaken met gedichten U ontvangt • handleiding, lesbrieven, en materiaal voor de lessen • Robot Bee + batterijen • 10 boeken 

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Dwergjes van Tuil, groep 3 en 4

Groep 3 en 4 Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project waarbij veel ruimte is voor het beleven en het navertellen van de prachtige verhalen die één van de grootste schrijvers uit de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur heeft geschreven. Een spannend leeskleed is de basis om een sprookjesachtige en fantasierijke leeshoek te creëren waar leerlingen zelfstandig kunnen lezen. Gedurende projectperiode ontdekken de leerlingen verschillende opdrachten in het leeskleed waarmee ze, de bijzondere verhalen op een leuke manier (her)beleven. De leerlingen leggen de verschillende opdrachten en activiteiten als ware verslaggevers vast in een Biegel-krant die aan het einde van de projectperiode mee naar huis gaat. Doelen • leerlingen maken kennis met een klassieke schrijver uit de canon van de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur • leerlingen maken kennis met fantasierijke taal en sprookjesachtige verhalen. Ze gaan hier zelf mee aan de slag in de vorm van vertel- en schrijfopdrachten. Inhoud • leeskleed met 4 opdrachten, 10 dwergenmutsjes en spelkaarten • 30 boeken (zowel Biegel-boeken als boeken inde trant van Biegel) • handleiding voor de leerkracht • een set ballonnen • Biegelkranten voor de leerlingen 

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Gids in boekenland, groep 5 en 6

Groep 5 en 6 In groep 5 en 6 kunnen de leerlingen inmiddels goed lezen, hebben zelf met verschillende soorten boeken kennisgemaakt en gaan meer en meer hun eigen smaak ontwikkelen. Het kiezen van boeken berust op kennis van boeken en op zelfvertrouwen. Kennis van boeken wordt bij leerlingen opgebouwd door ze voor te lezen, genres te introduceren, over boeken te praten, of door een bibliotheekbezoek. Maar zelfvertrouwen groeit vooral als kinderen zelf met plezier boeken lezen. Veel van de keuzes voor bepaalde boeken die ze op latere leeftijd lezen, komen tot stand omdat een vriend of vriendin het boek heeft aanbevolen. Dit gaat niet vanzelf. Kinderen moeten leren om elkaar boeken aan te bevelen. En daarover gaat Gids in boekenland! Doel • Bevorderen van vrij lezen en leesplezier • Ontdekken van literaire genres • Leerlingen laten ervaren om gericht over boeken en verhalen te vertellen U ontvangt • Handleiding voor de docent • Landkaart met wegwijzers • 30 boeken 

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Vergeten oorlog, groep 7 en 8

Groep 8 De meeste jeugdboeken over de Tweede Wereldoorlog gaan over de jodenvervolging, het verzet en onderduiken. Om ervoor te zorgen dat ook andere belangrijke aspecten van de Tweede Wereldoorlog niet worden vergeten, nam het schrijversgenootschap voor historische kinderboeken ‘Schrijvers van de Ronde Tafel’ het initiatief voor de boekenreeks Vergeten Oorlog. Bij deze boekenreeks is een lespakket ontwikkeld. U ontvangt het lespakket in een koffer, deze staat symbool voor het project Vergeten Oorlog en is het voorwerp waarmee miljoenen tijdens de oorlog onderweg waren, naar de kampen en op de vlucht. De koffer bevat zes jeugdboeken over vergeten onderwerpen van WOII. De boeken gaan o.a. over de bombardementen op Rotterdam en Middelburg, Sinti en Roma, dwangarbeid, de Tweede Wereldoorlog in Suriname, kinderen van ‘foute’ ouders en Duitse militairen en de Tweede Wereldoorlog in landen waar nieuwe Nederlanders vandaan komen zoals, Marokko, de Nederlandse Antillen, Irak en China.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Schoolpas

Groep 1 t/m 8 Voor €28,- per jaar kunt u een schoolpas aanschaffen. Per school kunnen meerdere passen gekocht worden. Op elke schoolpas kunnen 40 items tegelijk geleend worden: maximaal 20 boeken en 8 tijdschriften, aangevuld met (hit)cd’s, bladmuziek en games. Een schoolpas is 12 maanden geldig en met deze pas kunnen geen boeken en tijdschriften voor volwassenen geleend worden. De schoolpas is 12 maanden geldig. Bijzonderheden: aanvragen kan uitsluitend per mail gt@bibliotheekveenendaal.nl

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Vergeet mij nietje, groep 3

Vergeet mij nietje De kinderen worden aan de hand van het prentenboek van Milja Praagman meegenomen in de gevoelswereld van vriendschap. Verschillende vormen van belevend leren zijn opgenomen. Kinderen gaan bewegen, spelen, zingen, voelen en ervaren met taal, verhaal en echte materialen. Het product bestat uit vier activiteiten die gaan over verhaallijnbegrip, letterlijk en figuurlijk taalgebruik,beeldende vorming en erfgoed. Zeer verdiepend en rijk project. Hierna vergeten kinderen Henri Matisse en het poesie album nooit meer. Thema's die uitgewerkt worden tijdens de activiteiten zijn: missen (t)huis, vriendschap, samen zijn, op reis gaan, bloemen en planten Doel: Literatuureducatie Kunsteducatie: kennismaken met de schilder Henri Matisse Erfgoed: werken aan een poesie album U ontvangt: prentenboeken van Milja Praagman en andere boeken over vriendschap docentenhandleiding toegang tot een speciale website werkbladen poesiealbum      

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Boekentas De Gruffalo, groep 1 en 2

Een gruffalo? Wat is dat voor een beest? Vos, Uil en Slang hebben nog nooit van hem gehoord. Alleen Muis weet precies hoe hij eruitziet. Maar dat hij er echt eentje zou tegenkomen dat had Muis toch niet verwacht. Het spelmateriaal over Gruffalo komt uit de collectie van Speelotheek Veenendaal.  Zo wordt lezen wel heel leuk!  

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Ik maak een prentenboek, groep 3 en 4

In vijf lessen maken leerlingen stapsgewijs hun eigen prentenboek. Hoe leuk is dat! Stap voor stap worden de leerlingen meegenomen in het maken van hun eigen boek: al tekenend en vanuit de fantasie ontstaat een verhaal. In het werkboek dat zij daarbij gebruiken staat Dries de Draak centraal. Hij is de hoofdpersoon in het prentenboek Eindelijk slapen dat kinderboekenillustrator Martine van Nieuwenhuyzen maakte voor dit project.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

De schatkamer van Roald Dahl, groep 4, 5 en 6

Roald Dahl werd meer dan 100 jaar geleden geboren.  Met dit project maken de leerlingen kennis met de schrijver en zijn werk. Ze gaan aan de slag met zijn taal en personages in zijn boeken. Ontdekken, creëren en reflecteren zijn sleutelwoorden in dit project en sluiten aan bij de competenties van cultuureducatie en bij de 21-ste eeuwse vaardigheden.  Dit project heeft vijf activiteiten op school uit te voeren door eigen docent.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Aan de slag met poezië, groep 1-8

Poëzie is spelen met woorden, met zo weinig mogelijk woorden heel veel zeggen. Poëzie kan gebruikt worden als introductie om iets met elkaar te bespreken, om te discussiëren en te filosoferen. Aan de hand van de Poëzielessen van Stichting Poëzieweek krijgt de leerkracht diverse werkvormen aangereikt om in de eigen klas met gedichten aan de slag te gaan. U kunt dit project voor alle groepen aanvragen of voor een enkele groep of bouw.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie
Discipline Literatuur

Tijdjagers, groep 7 en 8

Tijdjagers is een spel dat leerlingen enthousiast maakt voor historische jeugdboeken. Het begint als op een dag in de klas een geheimzinnig pakket wordt bezorgd, dat bestaat uit boeken en een spel. In de begeleidende brief vertellen de Schrijvers van de Ronde Tafel dat ze een boodschap voor de toekomst hebben verstopt in een tijdcapsule. De schrijvers vragen de klas om hulp! Daarvoor zijn boeken nodig. Eerst flink lezen om vervolgens in een race tegen de klok de boodschap te achterhalen.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie