Lessen die Toonbeeld schoolprojecten aanbiedt

Discipline Multimedia

Junior Dijkdenkers

Hoe wil jij dat de Grebbedijk er in de toekomst uit ziet? In dit project bedenken leerlingen hoe volgens hen de Grebbedijk aantrekkelijk gemaakt kan worden. Deze visie formuleren ze in een korte tekst die ze in beeld brengen in een stopmotionfilm. Stopmotion is een animatietechniek waarbij plaatje voor plaatje tekeningen, uitgeknipte plaatjes, klei of voorwerpen gefotografeerd worden zodat er een film ontstaat. Deze lessen zijn vooraf gegaan met een excursie naar de Grebbedijk  en een aantal lessen over de dijk, de functie van de dijk en het verhaal van de overstroming in 1855. Bij het project is een lesbrief beschikbaar op de website www.grebbedijk.com. Het project is  tot stand gekomen in opdracht van Waterschap Vallei en Veluwe, in samnewerking met Lookman Erfgoed en Cultuur.  De doelstelling van Waterschap Vallei en Veluwe is om gebruikers te betrekken bij de planontwikkeling van de Grebbedijk. Vanaf groep 7

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Multimedia

Zoötroop

In deze workshop maakt elke leerling een kort animatie filmpje van een eenvoudige beweging. De Zoötroop maakt op een eenvoudige manier inzichtelijk hoe animatie werkt. De zoötroop bestaat uit een rechtopstaande cilinder met verticale sleuven waar aan de binnenzijde plaatjes geplakt zijn. Deze plaatjes kunnen tekeningen of foto's zijn. Als je de cilinder rond draait komen de plaatjes tot leven. De leerlingen tekenen in deze workshop de plaatjes, en fotograferen ze in de stopmotion app, zodat er een filmpje van ontstaat. Toonbeeld Schoolprojecten verzorgt de apparatuur en stuurt na afloop de films aan de school.   Groep 3 en 4.

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Multimedia

Stopmotion animatie

Klei, speelgoed, tekeningen, collages, fruit, gereedschap of jijzelf. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er mee animeren. In deze workshop maken de leerlingen een stopmotion filmpje van hun eigen tekeningen. Er kan aan de hand van verschillende invalshoeken gewerkt worden. Vanuit een thema, een bestaand verhaal, een boodschap of vanuit het materiaal. De leerlingen werken in de klas aan de animatiefilmpjes, en kunnen het stopmotionfilmpje voorzien van voice-over, effectgeluiden en muziek. Toonbeeld Schoolprojecten verzorgt de apparatuur en stuurt na afloop de films aan de school.   Vanaf groep 5

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Multimedia

De macht van de Reclame

Wat is het doel is van een reclamemaker en hoe gaat hij te werk?  Wat heb je allemaal nodig om een goede reclame- campagne te maken? Waarvoor gebruik je een slogan of een logo? Welke trucs gebruikt een reclamemaker? De leerlingen ondervinden wat je tegen komt als je zelf een commercial maakt en gaan aan de slag met photoshop. Dit project kan in zijn totaal, maar ook in losse onderdelen geboekt worden.  De workshops mediawijsheid zijn er op gericht de kinderen handvatten te geven om de beeldtaal die zij dagelijks op televisie en in videogames zien beter te begrijpen. Dit doen zij door er zelf mee te experimenteren in praktische lessen.   De resultaten van de opgenomen films worden in één eindfilm bij elkaar gevoegd en aan de school nagestuurd.  Toonbeeld Schoolprojecten verzorgt de benodigde apparatuur. Deze workshop wordt gegeven door 2 docenten  

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Multimedia

Spannende Speelfilm

De leerlingen maken een korte spannende speelfilm. Hoe vertel je een verhaal spannend? Hoe bouw je suspense op, hoe kun je geluid en muziek inzetten?  Wanneer gebruik je een close-up, wanneer een kikkerperspektief?   De leerlingen bedenken de scene, nemen zelf op en monteren de opnames tot een spannende filmscene.  Het is in deze workshop ook mogelijk aan te sluiten op een thema dat in de klas behandeld wordt of een thema dat speelt bij de leerlingen.  De leerlingen krijgen bij deze workshop een inkijkje in de kunst van het filmmaken. Hoe vertel je een verhaal in bewegend beeld? Welke impact hebben keuzes in standpunt en perspectief? Hoe kun je door de manier waarop je je opgenomen beelden monteert je verhaal spannend vertellen? Hoe deel je het verhaal op in korte shots?  Vanaf groep 5

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Multimedia

Vingerafdruk

In dit project staan de leerlingen stil bij dit moment van hun leven en laten een vingerafdruk na. Leerlingen maken (video) portretjes over elkaar, vanuit verschillende invalshoeken. Daarnaast maken ze door middel van stopmotion bumpertjes en een leader om de film over henzelf nog verder aan te kleden. Dit project kan heel goed ingezet bij wijze van afscheid van de school in groep 8. Maar is ook goed in te zetten om bij te dragen aan een positieve groepsdynamiek. Ze maken kennis met verschillende vormen van vertellen met video. Bijvoorbeeld reportage, docudrama, interview en alles wat daar tussen zit. Ook werken ze met stopmotion.  De les wordt gegeven door 2 vakdocenten. Voor dit project is een lesbrief beschikbaar zodat de leerkracht in de klas ook onderdelen van het project kan voorbereiden.  De resultaten van de opgenomen films worden in één eindfilm bij elkaar gevoegd en aan de school nagestuurd. Toonbeeld Schoolprojecten verzorgt de benodigde apparatuur. Vanaf groep 7

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Multimedia

De do's en don't van sociale media

Hoeveel weet jij van sociale media? In de workshop gaan leerlingen een stopmotionfilm maken waarin ze uitleggen wat je wel en beter niet kunt doen op sociale media.  Ze leren hoe ze met de animatietechniek stopmotion een reclamefilmpje kunnen maken.  Aan het eind van de workshops worden de films aan elkaar vertoond.    Vanaf groep 6.

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Multimedia

Het Klokhuis

In deze lessenserie maken de leerlingen een aflevering van het televisieprogramma 'Het Klokhuis'. Rondom een thema maken ze filmpjes, nemen ze sketches op en studeren ze een lied in.  Deze lessenserie helpt de leerlingen op een speelse manier zich een onderwerp eigen te maken en leert ze ook hoe ze dat in televisieformat kunnen vertellen.  De leerlingen leren kijken naar hoe televisie wordt gemaakt, door zelf aan de slag te gaan met de video-camera. Door te spelen met standpunt, kadrering en het opbouwen van een verhaal in korte shots, leren leerlingen hoe ze een verhaal kunnen vertellen. Ook gaan ze aan de slag met stopmotion.  De lessenserie wordt door 2 docenten gegeven. In de eerste les gaan we in op het onderwerp en hoe je dat op verschillende manieren kunt benaderen. Ook wordt er geoefend met de techniek van het filmen en stopmotion. In de tweede les worden de filmpjes verder uitgewerkt en wordt er geoefend voor de sketches en het lied. In de laatste les worden de filmpjes opgenomen en afgewerkt.  De aflevering wordt door Toonbeeld Schoolprojecten gemonteerd tot een eindproduct en aan de school nagestuurd.   

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Multimedia

De Magie van foto en film

De leerlingen worden spelenderwijs meegenomen in de wondere wereld van het filmmaken. wat komt er voorbij? De eerste films, de zootroop waar in 10 plaatjes een beweging zichtbaar wordt en de greenscreen. In deze workshop gaan de leerlingen op verschillende manieren bezig met sfeer,  muziek en expressie. Ze maken een eigen verhaal dat voor een greenscreen wordt opgenomen. Deze workshop is een leuke manier om jonge kinderen kennis te laten maken met de magie van film. De les is gedeeltelijk  klassikaal en gedeeltelijk in kleine groepjes. In les 1 wordt klassikaal geoefend en de verhalen verzonnen om vervolgens in les 2 in groepjes de verhalen voor het greenscreen op te nemen.  Groep 1-2.

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Multimedia

Fotostrip

In deze workshop maken de leerlingen een stripverhaal door middel van fotografie. In kleine groepen beginnen de leerlingen met het bedenken van een kort verhaal. Daarna gaan we de verschillende verhalen vertalen naar fotografische scenes. Hoeveel scenes hebben we nodig per verhaal? Hoe beeld je een door jou bedachte scene het beste uit? En hoe kun je dit het beste fotograferen? De leerlingen leren een zo helder mogelijke vertaling maken van hun eigen idee en hoe je met een camera aan de slag kunt gaan. Als we de foto’s hebben gemaakt zullen we ze waar nodig voorzien van tekstballonnen om zo een echte strip te krijgen. Met fotostrip maken leerlingen op een speelse manier kennis met de fotografie en het is een heel goede oefening bij het voorbereiden van het maken van een film. Vanaf groep 5.  

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie
Discipline Erfgoed

We zetten de tijd stil in

Stel; je stapt met je televisieploeg in de tijdmachine en je komt terecht op een school in 1950, in 1600 of in welke tijd de tijdmachine stopt.  Welke verhalen zijn daar over te vertellen? Hoe zag het dagelijkse leven van een leeftijdsgenoot er toen uit? Hoe werd het nieuws toen verteld. Wat deed je ter vermaak? In dit project gaan de leerlingen maken de leerlingen filmpjes waarin een bepaalde tijd centraal staat. Dat kan een reportage zijn, een speelfilm of een stomme film. De lessenserie wordt gegeven door 2 docenten. Dit project sluit aan op de geschiedenislessen. Deze les helpt de leerlingen op een speelse manier zich de periode uit de geschiedenis eigen te maken. Toonbeeld Schoolprojecen verzorgt alle benodigde apparatuur en monteert de filmpjes tot één eindfilm.

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie