Beeldende kunst

Kunst op school: leen een kunstwerk voor in de klas!

Groep 1 t/m 8 Wilt u de kinderen in uw klas dagelijks in aanraking laten komen met originele hedendaagse beeldende kunst? Leen dan een kunstwerk uit de collectie van Kunstuitleen Veenendaal voor in de klas. In uw keuze kunt u zich bijvoorbeeld laten leiden door een bepaald thema waarmee u op school bezig bent. U kunt ook samen met een groepje leerlingen een kunstwerk komen uitzoeken. De ervaring is dat kinderen het erg leuk en bijzonder vinden om zelf een keuze te mogen maken. Verspreid over het jaar kunt u zo alle leerlingen aan bod laten komen.  

Aanbieder: Kunstuitleen
Meer informatie

Kunst voor kleuters. Met 'Blauwtje en Geeltje'

Groep 1 en 2 Kleuters houden van tekenen, schilderen, kleien en knutselen. Door een bezoek aan de kunstuitleen komen kleuters in contact met kunst van echte kunstenaars. Aan de hand van het boekje ‘Blauwtje en Geeltje’ van Leo Lionni gaan we samen naar kunst kijken. De kinderen leren kleuren en vormen kennen, ze mogen voelen aan kunstwerken en ontdekken zo nieuwe werelden. Tot slot maken de kinderen zelf een eenvoudig kunstwerkje door te scheuren en te plakken, net als in ‘Blauwtje en Geeltje’.    

Aanbieder: Kunstuitleen
Meer informatie

Aboriginal painting

Groep 4 Weet jij hoe de Aboriginals elkaar verhalen vertelden? Dat deden ze door stippeltekeningen te maken. Zo vertelden ze elkaar de weg, een platte grond. Zo lieten ze elkaar zien hoe de zon en de maan, maar ook hoe er een dier uitzag. Maak je eigen Aboriginal tekening!  

Aanbieder: Suzanne Visscher
Meer informatie

Duinen

Groep 2 Stel dat ons land geen duinen had, dan spoelden we met z’n allen weg. Hoe zijn die duinen ontstaan en wat zie je allemaal in de duinen, deze ontdekkingstocht gaan we samen met de kinderen doen. Eerst een kleine power-point over het ontstaan van de duinen en daarna aan de slag met papier,lijm, zand, ecoline en acrylverf. Met elkaar gaan we de duinen “bouwen” van papier, lijm en zand op smalle doekjes zodat er een echte kustlijn ontstaat. Zijn de duinen klaar dan gaan kinderen aan de slag om de zee te verven en als er is gekozen voor plat vlak, dan krijgt de lucht ook een mooie kleur. Deze duinenrij kan later als lesonderdeel gebruikt worden om te ontdekken welke dieren er leven en wat er aan plantensoorten groeit.  

Aanbieder: Suzanne Visscher
Meer informatie

Mozaieken

Groep 8 In de workshop Mozaïeken gaat ieder kind voor zich een ontwerp maken op een MDF plaatje van 20 x 20 cm, er kan ook gekozen worden voor een thema. Daarna gaan ze met gekleurde scherven aan de slag om het ontwerp in te lijmen. Na droging wordt het geheel gevoegd, waardoor er een mooi mozaïekwerk ontstaat zoals dat van ons grote voorbeeld Antoni Gaudi. Kinderen leren een compositie te maken en omgaan met scherven en lijm techniek.  

Aanbieder: Suzanne Visscher
Meer informatie

Street Art

Groep 8 Tijdens dit project ontwerpen en tekenen de leerlingen figuren uit een strip. Vervolgens worden de sjablonen uitgesneden en de figuren opgedikt met krantenpapier waardoor er een 3D effect ontstaat.

Aanbieder: Suzanne Visscher
Meer informatie

De draad van Alexander Calder

Groep 3 en 4 Aan de hand van het boek ‘De draad van Alexander’ van Sieb Posthuma maken de kinderen kennis met de bekende kunstenaar Alexander Calder (1898-1976). Het boek gaat over de kracht van de lijn en de kracht van de verbeelding. Samen kijken we naar een filmpje waarop te zien is hoe Alexander Calder geconcentreerd een figuur tekent en van draad maakt. Ook kijken we naar kunst uit de collectie van de kunstuitleen. Tot slot maken de kinderen zelf een eenvoudige 3D-draadfiguur en treden zo in zijn voetsporen.   

Aanbieder: Kunstuitleen
Meer informatie

Waste Art

Groep 4 Tijdens dit project leren de kinderen om, van wat wij afval noemen, kunst te maken. Sommige zaken zijn direct te gebruiken, zoals flessen van wasmiddelen, waterflessen, toiletrollen, maar soms is het nog leuker om te ontdekken wat er tevoorschijn komt als je stopcontacten, stekkers, kapotte horloges of wekkers uit elkaar haalt. De kinderen krijgen voorbeelden te zien van beroemde kunstenaars, wat zij met afval hebben gemaakt. Daarna mogen ze zelf aan de slag en ontdekken dat ze eigenlijk allemaal een kunstenaar zijn.Kinderen in groep vier beginnen te leren abstract naar de wereld te kijken. Ook kunnen ze samengestelde opdrachten uitvoeren, waardoor het “zelf” maken van kunst meer wordt dan knutselen. Het wordt voor hen een vorm van zelf expressie. In dit project gaan kinderen hun werk presenteren en met elkaar vergelijken. Ze zullen ontdekken dat er verschillende manieren zijn om in kunst uiting te geven van een opdracht, van realistisch tot abstract. Een kunstwerk is niet alleen mooi of lelijk, leuk of stom, maar misschien wel veel meer.  

Aanbieder: Suzanne Visscher
Meer informatie

Action Painting

Action Painting. Groep 7 en 8 Het woord zegt het al, met actie wordt er een prachtig kunstwerk, in groepsverband gemaakt. De kinderen gaan aan de gang met een groot doek van 60 x 80 cm om samen een schilderij te maken waar actie inzit. Eerst wordt er een achtergrond geschilderd en daarna gaan ze heerlijk los met brede kwasten en injectie spuiten(plastic) om een schitterend schilderij te maken. Het is een vrije workshop die door de wijze van aanbrengen van de verf elke keer zeer verrassend uitpakt. Voor deze workshop is er een handarbeid lokaal nodig waar creatief gewerkt kan worden in verband met eventuele spetters van de verf.  

Aanbieder: Suzanne Visscher
Meer informatie

Rembrandt en de Nachtwacht

Bij het bezoek aan de Kunstuitleen leren de kinderen meer over de beroemde kunstenaar Rembrandt (1606-1669) en zijn bekende schilderij: De Nachtwacht. Dit werk heeft hedendaags kunstenaar Aldert Mantje geïnspireerd tot het maken van een eigen Nachtwacht. Wat zijn de verschillen met het originele werk en waarover gaat de Nachtwacht eigenlijk? Waarom is het schilderij zo bijzonder én waarom werd Rembrandt zo'n beroemde schilder? O.l.v. kunstenaars Suzanne & Pieter schilderen de kinderen een eigen Nachtwacht, met hun eigen portretten en voorwerpen die voor hen belangrijk zijn! Doelen: meer leren over de beroemde kunstenaar Rembrandt leren kijken naar kunst en leren praten over kunst l.v. kunstenaars Suzanne Visscher & Pieter van Slooten een eigen Nachtwacht schilderen in de kunstuitleen. Het kunstwerk mag mee naar school! U ontvangt: Tips om het bezoek aan de kunstuitleen voor te bereiden in de klas.

Aanbieder: Kunstuitleen
Meer informatie

Street Art en Graffiti: een andere kijk op de wereld

Groep 7/8   'Street Art en Graffiti: een andere kijk op de wereld'   Heb jij wel eens goed om je heen gekeken? Naar de muren van gebouwen, naar de straat, naar gevels, tunnels en wanden? Vaak zijn deze vlakken saai en grijs en grauw. Maar soms is er ook wat anders te zien. Een tekening, een schildering, gekke poppetjes of een boom met een breiwerk. Soms groot en opvallend. Soms zo klein, dat alleen de écht oplettende mensen het zien.    Deze kunstwerken in de openbare ruimte heten street art, oftewel: straatkunst. Kunst met een boodschap, waardoor je anders naar de wereld om je heen gaat kijken. Het is kunst die de wereld verandert, mooier maakt of verrast. Eén van de onderdelen van street art is graffiti.   Tijdens dit project leren de leerlingen wat street art/graffiti is en hoe ze hierop kunnen reflecteren. Uiteraard gaan  ze uiteindelijk ook zelf - onder leiding van een graffiti artiest - aan de slag om hun kijk op de wereld in een groot gezamenlijk kunstwerk te vangen. Creatief met co-creatie. Immers, samen creeër je nog meer impact!                    

Aanbieder: Straatkapers Graffiti Collectief
Meer informatie

Kunst en media in één jasje

Een project voor groep 7. Film jezelf voor een groen scherm (Green Screen) en beland in een andere wereld; in de wereld van de kunst. In het project leren kinderen door te maken en ontdekken ze bekende kunstwerken op een bijzondere manier. Aan de hand van een schilderij bedenken ze een verhaal waarin ze zelf een rol spelen met achtergronden en attributen. Via een Green Screen-techniek komen de kinderen terecht ‘in’ dit schilderij. Leerdoelen: * Kunsteducatie * Technische vaardigheden * Creativiteit en verbeelding * Mediawijsheid * Samenwerking U ontvangt: 1 (digitale) handleiding Praktische informatie Periode vrij te kiezen/ in overleg Duur ca. 2 uur in kunstuitleen/ bibliotheek (excl. voorbereiding op school) Verplicht introductie les op school door educatiemedewerker bibliotheek (= sessie 1 uit de handleiding) Locatie sessie 1 + 2 uit handleiding = voorbereiding op school sessie 3 + 4 (filmen) = bij Kunstuitleen Veenendaal in De Cultuurfabriek

Aanbieder: Kunstuitleen
Meer informatie