Literatuur

Groepsbezoek groep 1/2: 'Ik voel een voet!'

Groep 1- 2: Prentenboek "Ik voel een voet" Aan de hand van het prentenboek “Ik voel een voet” van Maranke Rinck en Martijn van der Linden wordt tijdens dit groepsbezoek spelenderwijs duidelijk dat het (voor)lezen van boeken erg leuk en spannend is. Er hangt een hangmat met allerlei dieren, het prentenboek wordt voorgelezen en de kleuters gaan aan de slag met een geheimzinnig zakje en puzzelstukjes. Aan het eind gaan de kinderen zelf de bieb ontdekken.  

Aanbieder: Groepsbezoek Bibliotheek
Meer informatie

Boekentas Rupsje Nooitgenoeg, groep 1 en 2

Groep 1 en 2 Kant-en-klare boekentassen rondom thema’s. Vaak samengesteld rondom een prentenboek of schrijver. De collecties bestaan uit maximaal 10 boeken en vaak andere materialen zoals knuffels, dvd’s en lessuggesties. • De mooiste vis van de zee, Marcus Pfister • Rupsje Nooitgenoeg van Eric Carle • De Boerderij, prentenboeken en informatieve boeken over de boerderij • Van mug tot olifant, de prentenboeken van Dieter en Ingrid Schubert, • Aan de slag met kleine en grote ezel, prentenboeken van Rindert Kromhout • De Zee, lezen over de zee (inclusief ladenkastje met attributen) • Lars, de kleine ijsbeer, prentenboeken van Hans de Beer  

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Boekentas Kleine muis zoekt een huis, groep 1 en 2

Groep 1 en 2 Vanuit haar holletje ziet Kleine Muis een knots van een appel liggen. Jammer genoeg is de appel veel te groot voor haar huisje, dus gaat Kleine Muis op zoek naar een groter onderkomen. Ze klopt bij al haar dierenvriendjes aan, maar niemand heeft plaats voor haar. Onderweg neemt ze zo nu en dan een lekker hapje appel, want van huizen zoeken word je hongerig. Net als Kleine Muis aan het einde van de dag de moed op wil geven, vindt ze toch nog een ideaal holletje waar zijzelf én haar appel (of wat er nog van over is) precies in passen. Oplettende kleuters zal het holletje bekend voorkomen... Doel • Uitbreiden van woordenschat • Leerlingen de begrippen groot/klein aanleren U ontvangt • Vertelkoffertje met daarin voorwerpen uit het boek • Boek “Kleine muis zoekt een huis” • 10 boeken over huizen/bouwen, huizen van dieren  

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Dwergjes van Tuil, groep 3 en 4

Groep 3 en 4 Voorlezen en vertellen zijn belangrijke aspecten binnen het project waarbij veel ruimte is voor het beleven en het navertellen van de prachtige verhalen die één van de grootste schrijvers uit de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur heeft geschreven. Een spannend leeskleed is de basis om een sprookjesachtige en fantasierijke leeshoek te creëren waar leerlingen zelfstandig kunnen lezen. Gedurende projectperiode ontdekken de leerlingen verschillende opdrachten in het leeskleed waarmee ze, de bijzondere verhalen op een leuke manier (her)beleven. De leerlingen leggen de verschillende opdrachten en activiteiten als ware verslaggevers vast in een Biegel-krant die aan het einde van de projectperiode mee naar huis gaat. Doelen • leerlingen maken kennis met een klassieke schrijver uit de canon van de Nederlandse kinder- en jeugdliteratuur • leerlingen maken kennis met fantasierijke taal en sprookjesachtige verhalen. Ze gaan hier zelf mee aan de slag in de vorm van vertel- en schrijfopdrachten. Inhoud • leeskleed met 4 opdrachten, 10 dwergenmutsjes en spelkaarten • 30 boeken (zowel Biegel-boeken als boeken inde trant van Biegel) • handleiding voor de leerkracht • een set ballonnen • Biegelkranten voor de leerlingen 

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Gids in boekenland, groep 5 en 6

Groep 5 en 6 In groep 5 en 6 kunnen de leerlingen inmiddels goed lezen, hebben zelf met verschillende soorten boeken kennisgemaakt en gaan meer en meer hun eigen smaak ontwikkelen. Het kiezen van boeken berust op kennis van boeken en op zelfvertrouwen. Kennis van boeken wordt bij leerlingen opgebouwd door ze voor te lezen, genres te introduceren, over boeken te praten, of door een bibliotheekbezoek. Maar zelfvertrouwen groeit vooral als kinderen zelf met plezier boeken lezen. Veel van de keuzes voor bepaalde boeken die ze op latere leeftijd lezen, komen tot stand omdat een vriend of vriendin het boek heeft aanbevolen. Dit gaat niet vanzelf. Kinderen moeten leren om elkaar boeken aan te bevelen. En daarover gaat Gids in boekenland! Doel • Bevorderen van vrij lezen en leesplezier • Ontdekken van literaire genres • Leerlingen laten ervaren om gericht over boeken en verhalen te vertellen U ontvangt • Handleiding voor de docent • Landkaart met wegwijzers • 30 boeken 

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Vergeten oorlog, groep 7 en 8

Groep 8 De meeste jeugdboeken over de Tweede Wereldoorlog gaan over de jodenvervolging, het verzet en onderduiken. Om ervoor te zorgen dat ook andere belangrijke aspecten van de Tweede Wereldoorlog niet worden vergeten, nam het schrijversgenootschap voor historische kinderboeken ‘Schrijvers van de Ronde Tafel’ het initiatief voor de boekenreeks Vergeten Oorlog. Bij deze boekenreeks is een lespakket ontwikkeld. U ontvangt het lespakket in een koffer, deze staat symbool voor het project Vergeten Oorlog en is het voorwerp waarmee miljoenen tijdens de oorlog onderweg waren, naar de kampen en op de vlucht. De koffer bevat zes jeugdboeken over vergeten onderwerpen van WOII. De boeken gaan o.a. over de bombardementen op Rotterdam en Middelburg, Sinti en Roma, dwangarbeid, de Tweede Wereldoorlog in Suriname, kinderen van ‘foute’ ouders en Duitse militairen en de Tweede Wereldoorlog in landen waar nieuwe Nederlanders vandaan komen zoals, Marokko, de Nederlandse Antillen, Irak en China.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Schoolpas

Groep 1 t/m 8 Voor €28,- per jaar kunt u een schoolpas aanschaffen. Per school kunnen meerdere passen gekocht worden. Op elke schoolpas kunnen 40 items tegelijk geleend worden: maximaal 20 boeken en 8 tijdschriften, aangevuld met (hit)cd’s, bladmuziek en games. Een schoolpas is 12 maanden geldig en met deze pas kunnen geen boeken en tijdschriften voor volwassenen geleend worden. De schoolpas is 12 maanden geldig. Bijzonderheden: aanvragen kan uitsluitend per mail gt@bibliotheekveenendaal.nl

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Vergeet mij nietje, groep 3

Vergeet mij nietje De kinderen worden aan de hand van het prentenboek van Milja Praagman meegenomen in de gevoelswereld van vriendschap. Verschillende vormen van belevend leren zijn opgenomen. Kinderen gaan bewegen, spelen, zingen, voelen en ervaren met taal, verhaal en echte materialen. Het product bestat uit vier activiteiten die gaan over verhaallijnbegrip, letterlijk en figuurlijk taalgebruik,beeldende vorming en erfgoed. Zeer verdiepend en rijk project. Hierna vergeten kinderen Henri Matisse en het poesie album nooit meer. Thema's die uitgewerkt worden tijdens de activiteiten zijn: missen (t)huis, vriendschap, samen zijn, op reis gaan, bloemen en planten Doel: Literatuureducatie Kunsteducatie: kennismaken met de schilder Henri Matisse Erfgoed: werken aan een poesie album U ontvangt: prentenboeken van Milja Praagman en andere boeken over vriendschap docentenhandleiding toegang tot een speciale website werkbladen poesiealbum      

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Groepsbezoek groep 3/4: Letters

Groep 3/4: Letters en de eerste leesboeken Tijdens dit groepsbezoek staan letters centraal. Er wordt voorgelezen uit het boek “Mooi Boek” van Joke van Leeuwen en de kinderen gaan kijken of ze ‘toevallige’ letters kunnen vinden in het gebouw. Bij groep 4 wordt ook aandacht besteed aan de etiketten van boeken. Vervolgens gaan de kinderen ontdekken waar de eerste leesboekjes in de jeugdbibliotheek staan en mogen ze rondkijken.

Aanbieder: Groepsbezoek Bibliotheek
Meer informatie

Groepsbezoek groep 5/6: Boekenpuzzel

Groep 5 & 6 : Boekenpuzzel Hoe vind je nou eigenlijk snel een bepaald boek in een enorm gebouw vol met boeken? De kinderen oefenen hoe ze boeken moeten zoeken in de catalogus en in de kast, met behulp van een leuke boekenpuzzel. Ook zal er worden voorgelezen en mogen de kinderen zelf in de bieb rondkijken.

Aanbieder: Groepsbezoek Bibliotheek
Meer informatie

Groepsbezoek groep 7/8: Biebescape

Biebescape is een “escaperoom”, maar dan anders. Aan de hand van moeilijke puzzels en boekensudoku’s gaan de leerlingen op zoek naar boeken en komen ze bijvoorbeeld wat meer te weten over boekpersonages en boekomslagen. Lukt het de leerlingen om binnen de tijd de code te kraken en de kluis te openen? Let op! BiebEscape kan alleen worden geboekt in combinatie met de workshop ‘Wearable’ by you’ in het Fablab die ook te boeken is via School en Cultuur. De ene helft van de klas zal dan de workshop ‘Wearable by you’ doen in het Fablab en de andere helft BiebEscape. Op een ander dagdeel (op een andere dag) wordt dit omgedraaid, zodat de hele klas beide workshops doet.

Aanbieder: Groepsbezoek Bibliotheek
Meer informatie

Zeg het! Met verhalen. (Groep 5/6 en evt. 7/8)

Heb jij je wel eens afgevraagd hoe het eigenlijk zit met die ándere oma van Roodkapje? Of wat als Sneeuwwitje helemaal geen zin had gehad om het huishouden voor zeven dwergen te doen? Wist je dat verhalen óveral om ons heen zijn en we eigenlijk niet zonder kunnen? Dat onze wereld zonder verhalen misschien wel niet zou bestaan? Tijdens dit project leren leerlingen allereerst meer over het ‘ambacht’ verhalen vertellen. Ze maken kennis met verhalen, de geschiedenis ervan en hoe verhalen opgebouwd zijn. Maar ze gaan er ook creatief mee aan de slag. Ze leren  - door middel van creatieve oefeningen en werkvormen - zelf verhalen te bedenken, te improviseren en te ontdekken wat je allemaal met verhalen kan. Dit project is gemaakt voor groep 5/6, maar tevens geschikt voor groep 7/8

Aanbieder: Sanne Heymann creatiefnemer
Meer informatie

Boekentas De Gruffalo, groep 1 en 2

Een gruffalo? Wat is dat voor een beest? Vos, Uil en Slang hebben nog nooit van hem gehoord. Alleen Muis weet precies hoe hij eruitziet. Maar dat hij er echt eentje zou tegenkomen dat had Muis toch niet verwacht. Het spelmateriaal over Gruffalo komt uit de collectie van Speelotheek Veenendaal.  Zo wordt lezen wel heel leuk!  

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Ik maak een prentenboek, groep 3 en 4

In vijf lessen maken leerlingen stapsgewijs hun eigen prentenboek. Hoe leuk is dat! Stap voor stap worden de leerlingen meegenomen in het maken van hun eigen boek: al tekenend en vanuit de fantasie ontstaat een verhaal. In het werkboek dat zij daarbij gebruiken staat Dries de Draak centraal. Hij is de hoofdpersoon in het prentenboek Eindelijk slapen dat kinderboekenillustrator Martine van Nieuwenhuyzen maakte voor dit project.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

De schatkamer van Roald Dahl, groep 4, 5 en 6

Roald Dahl werd meer dan 100 jaar geleden geboren.  Met dit project maken de leerlingen kennis met de schrijver en zijn werk. Ze gaan aan de slag met zijn taal en personages in zijn boeken. Ontdekken, creëren en reflecteren zijn sleutelwoorden in dit project en sluiten aan bij de competenties van cultuureducatie en bij de 21-ste eeuwse vaardigheden.  Dit project heeft vijf activiteiten op school uit te voeren door eigen docent.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Aan de slag met poezië, groep 1-8

Poëzie is spelen met woorden, met zo weinig mogelijk woorden heel veel zeggen. Poëzie kan gebruikt worden als introductie om iets met elkaar te bespreken, om te discussiëren en te filosoferen. Aan de hand van de Poëzielessen van Stichting Poëzieweek krijgt de leerkracht diverse werkvormen aangereikt om in de eigen klas met gedichten aan de slag te gaan. U kunt dit project voor alle groepen aanvragen of voor een enkele groep of bouw.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Tijdjagers, groep 7 en 8

Tijdjagers is een spel dat leerlingen enthousiast maakt voor historische jeugdboeken. Het begint als op een dag in de klas een geheimzinnig pakket wordt bezorgd, dat bestaat uit boeken en een spel. In de begeleidende brief vertellen de Schrijvers van de Ronde Tafel dat ze een boodschap voor de toekomst hebben verstopt in een tijdcapsule. De schrijvers vragen de klas om hulp! Daarvoor zijn boeken nodig. Eerst flink lezen om vervolgens in een race tegen de klok de boodschap te achterhalen.

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie