Multimedia

Blikflits

Groep 5 en 6 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet....! Of zie ik iets wat niet echt is? Beeldtaal is ook een taal en wel dé taal van de jongere generatie. BlikFlits neemt leerlingen mee in de beleving van foto- en beeldmateriaal en leert ze kritisch en bewust kijken. BlikFlits gaat over de geschiedenis van de fotografie tot het zelf onderzoeken van beelden; begrijpen hoe beeld ontstaat en wat beeld kan veroorzaken. BlikFlits neemt leerlingen ook mee in de beleving van foto- en beeldmateriaal in jeugdboeken. Optioneel: een bezoek aan Kunstuitleen Veenendaal waar leerlingen kennis maken met fotografisch werk uit de kunstcollectie. Doel: · Mediawijsheid: begrijpend en kritisch leren kijken · Taal en lezen: beleving van foto- en beeldmateriaal in jeugdboeken U ontvangt · Polaroidcamera instax mini 8 · Instax film (2 cassettes met ieder 10 foto’s) · handleiding voor leerkracht en werkboekjes voor de leerlingen · relevante jeugdboeken Data: september tot juli Voorbereiding in de klas: ​vrij te bepalen Prijs: €​ 50,00 + optioneel bezoek aan Kunstuitleen € 50,00

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Studio Poëzie

Groep 4 Gedichten in een boek vertellen een verhaal, met letters in dit geval. In je hoofd maak je van zo’n verhaal een film. Om dit verhaal voor iedereen zichtbaar te maken, verfilmen leerlingen van groep 4 met behulp van een stopmotion app, gedichten uit de bundel Superguppie is alles. (Edward van de Vendel en Fleur van der Weel). Van storyboard tot filmopnames in een studio: het verbeelden van een verhaal kent een structuur. Leerlingen gaan met Studio Poëzie 4 lessen aan de slag met film en gedichten en leren zo samenwerken, content creëren en hoe een film gemaakt wordt. Scholen zorgen zelf voor een apparaat (tablet, telefoon of laptop) om stopmotion-filmpjes te maken. 

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Wat een drukte

Groep 5 Hoe combineer je 21e vaardigheden met drama, geschiedenis en zang voor groep 5 en 6? Door op een speelse manier heen- en weer te gaan in de tijd. In ‘Wat een drukte’ gaan de leerlingen van groep 5 en 6 via een druk op de knop terug in de tijd van de turf, tabak en textiel. Voor deze leerlingen is het belangrijk om de onderwerpen ‘dichtbij huis’ te houden, dat is immers het referentiekader in de aanvankelijke geschiedenislessen. Verder beschikken kinderen van deze leeftijd over een grote dosis inlevingsvermogen, de verhalen van vroeger blijven het beste hangen als er een beleving aan vast zit. De nadruk ligt in deze lessenserie echter niet alleen op wat er vroeger gebeurde, maar ook wat er in onze eigen tijd aan de hand is. De leidraad in deze is de drukte om je heen. Was er vroeger drukte rond de machines, de druk om snel te presteren en druk om zoveel mogelijk af te krijgen om een goede beloning te krijgen; nu ervaren kinderen druk vanuit de alom aanwezige telefoons met filmpjes, foto’s, sociale media, snelwegen, je moet dit, je moet dat, de wereld komt letterlijk op ze af en bij ze binnen. Hoe anders was ‘druk’ eigenlijk vroeger? In drie lessen gaan we in op overeenkomsten en verschillen van de drukte die er vroeger was en die er nu is. Maar leren we tegelijkertijd iets over vroeger: de tijd van de turftrappers en vervening, de tabaksteelt, sigarenfabrieken en textielfabrieken. Daarnaast gaan we aan de slag met hoe we die drukte van alle dag ervaren en wat we kunnen doen om rust te vinden in die drukte. Dit doen we door middel van eenvoudige en praktische oefeningen als groep, in tweetallen en in je eentje, gekoppeld aan de beelden die in de lessen naar boven kwamen: de drukte van machines bijvoorbeeld. Het helpt niet of nauwelijks om je oren af te sluiten. Hoe kun je dan toch zorgen dat je er niet zo’n last van hebt. Hetzelfde geldt voor onze drukte via de social media. Zijn er manieren om er zo mee om te gaan dat je vanbinnen rustig kunt zijn? Data: september tot juli, niet op woensdag Prijs: in overleg Aanbieders: de Werkhoven en Rezonanz

Aanbieder: Stemwerkplaats Rezonanz
Meer informatie

Muziek maken als een DJ

Groep 6, 7 en 8 Een workshop waar je op een leuke manier in contact komt met de apparatuur die een DJ gebruikt, maar ook ervaart hoe het is om de DJ te zijn. Zo is de hele klas actief de 1 doet de ervaring op als DJ en de rest is het publiek van de DJ en bouwt een feestje! Incl. rookmachine en discolichten  

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Botje Bij/ Bee-bot

Groep 1 en 2 Bij Botje Bij staat het verband tussen ontluikend programmeren, ontluikend (gedichten) lezen en het stimuleren van de verbeelding bij kinderen centraal. Met behulp van de Bee-Bot gaan leerkrachten aan de slag met aansprekende activiteiten. De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, instellen en doorlopen. Leerlingen luisteren naar gedichten en verhalen en leren deze te begrijpen. Stimuleer de verbeelding van leerlingen door lege plekken in gedichten en verhalen op te laten vullen met eigen verhalen. Doel • Leerlingen leren op eenvoudige wijze programmeren en laten de robot een route lopen • Leerlingen leren wat rechts en links is, leren aanwijzingen op te volgen • Kennismaken met gedichten U ontvangt • handleiding, lesbrieven, en materiaal voor de lessen • Robot Bee + batterijen • 10 boeken 

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Wereldleziger

Groep 7 en 8 De wereld lezen in 101 opdrachten. Dat is de uitdaging waar de leerlingen van groep 7-8 voor komen te staan. Met dit (online) opdrachtenspel worden leerlingen op meerdere momenten in de week gestimuleerd en geïnspireerd om te lezen en daarover te praten. Op Wereldleziger.nl vind je een gevarieerd aanbod van (lees)opdrachten die verschillende zintuigen prikkelen. Waar denk je aan als je kijkt, ruikt, proeft, voelt of hoort? En welk verhaal heb je daarbij? Weet jij wat een broodje aap is? En is er één woord dat in alle talen hetzelfde is? Heb je wel eens een zintuigengedicht gemaakt? Doel • Stimuleren van vrij lezen en leesplezier • Ontdekken van allerlei soorten teksten (boeken, internet, kranten, teksten op verpakkingen enz) U ontvangt • handleiding voor de docent • licentie (hele schooljaar geldig) • digibord vereist • 25 boeken (zowel lees als informatieve boeken) 

Aanbieder: Bibliotheek
Meer informatie

Muziekstudio in de klas

Groep 7 Alle liedjes die je op de radio, tv, of op YouTube hoort, zijn opgenomen en ‘gemixt’ in een muziekstudio. Maar hoe, en wat is ‘muziek mixen’ precies? In deze workshop legt producer Martin uit hoe je een CD maakt van een artiest. Hij vertelt je alles over microfoons en de vele knopjes en schuifjes die in een studio te vinden zijn. Ook gaan we zelf aan de slag! We zingen een (refrein van een) liedje in met heel de klas. De lessen van Elevate zijn altijd neutraal en/of van christelijke signatuur.

Aanbieder: Artsschool Elevate
Meer informatie

Maak een bibberrobotje

Groep 3 en 4  Tijdens deze workshop leren de kinderen op een speelse en eenvoudige manier wat een stroomkring is en hoe ze deze stroomkring nodig hebben om een robotje te laten bibberen/bewegen. Ze krijgen verschillende onderdelen zoals een motortje, batterijhouder, batterijen en een kroonsteentje. De onderdelen verbinden ze met elkaar met dubbelzijdig tape. Vervolgens mogen ze zelf bedenken of ze een auto, een beest of iets heel anders van deze bibberende robotje willen maken, als de robot kan bibberen gaan ze creatief aan de slag met verschillende knutselmaterialen. De robot mogen ze natuurlijk na afloop mee naar huis nemen! Doel Kennismaken met techniek Bevorderen van maakplezier Stimuleren van creativiteit Praktische informatie Periode                                   vrij te kiezen                                                (minimaal 1 maand voor het gewenste bezoek) Duur                                       1 uur Locatie                                    De Cultuurfabriek Bijzonderheden                       kleinere groepen in het FabLab, grotere groepen in zaal 1 op de eerste etage.  

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie

Bouw een tekenrobot

Groep 5 Wat kun je allemaal doen met een zuivelbeker, drie stiften, een batterij en een melkopschuimer? Nou, bijvoorbeeld een tekenrobot maken! Bij deze workshop gaan kinderen zelf aan de slag met het maken van een tekenrobot die rondjes draait en zo kringen tekent op papier. Eerst gaan de kinderen - samen met de FabLab-begeleiders - de robot in elkaar zetten. Het laatste kwartier mogen de kinderen met behulp van knutselmateriaal hun eigen robot versieren. Uiteraard mogen de kinderen hun robot mee naar huis nemen. Doel Kennismaken met techniek Bevorderen van maakplezier Stimuleren van creativiteit   Praktische informatie Periode                                             Vrij te kiezen (minimaal 1 maand voor het gewenste bezoek) Duur                                                1 uur Locatie                                              De Cultuurfabriek Bijzonderheden              kleinere groepen in het FabLab, grotere groepen in zaal 1 op de eerste verdieping 

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie

Wearable by you

Groep 7 en 8 Tijdens deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met drie verschillende apparaten in het FabLab. Ze krijgen de opdracht om een wearable te maken: een draagbaar object of sieraad met een ledlampje erin. De enige eis is, dat drie technieken erin terugkomen: er moet iets worden geprint met de 3D-printer, er moet iets worden gesneden met de lasersnijder én het lampje moet aan het batterijtje worden gesoldeerd. De leerlingen krijgen kort uitleg (met visuele ondersteuning) over de opdracht en over wat er mogelijk is met de technieken als ze deze volledig onder de knie hebben. De leerlingen beginnen daarna met hun ontwerp op papier. Vervolgens gaan ze in groepjes onder begeleiding aan de slag met de verschillende technieken. Als de wearable (bijna) af is, volgt er een korte evaluatie en kunnen de leerlingen elkaars creaties bewonderen. Doel Kennismaken met techniek Bevorderen van maakplezier stimuleren van creativiteit de leerlingen leren drie technieken te combineren door het uitvoeren van drie onderdelen en daar één geheel van te maken (een eindproduct, de wearable)   Praktische informatie Periode                                    vrij te kiezen (minimaal 1 maand voor het gewenste bezoek) Duur                                        2 uur Locatie                                     De Cultuurfabriek, FabLab Bijzonderheden                       maximaal 15 kinderen per workshop. In overleg kan de andere helft van de klas zelfstandig (kosteloos) een educatief programma volgen in de bibliotheek o.b.v. docent of ouder.  

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie

Minecraft bouwwedstrijd

Groep 6,  7 en 8 In het ongekend populaire computerspel Minecraft kun je met digitale ‘legostenen’ zelf gebouwen en objecten bouwen. Doordat het redelijk simpel is, kunnen kinderen gemakkelijk de meest ingewikkelde en mooie werelden creëren. Net als LEGO stimuleert het de fantasie, is het leerzaam en zijn de mogelijkheden eindeloos. Bibliotheek Veenendaal biedt de mogelijkheid om met de hele klas een grote Minecraft-bouwwedstrijd te houden in De Cultuurfabriek. Speciaal voor de bouwwedstrijd wordt een veilige digitale omgeving gecreëerd. De kinderen gaan in teams samenwerken aan een opdracht en worden gestimuleerd om naar hartenlust te bouwen. Laptops, Minecraftserver, mondelinge en schriftelijke instructies, (veilige) Minecraft-omgeving en begeleiders zijn allemaal bij de prijs inbegrepen. De school kan kiezen uit drie thema’s: Mondriaan Middeleeuwen Moderne architectuur Doel: bevorderen van het ruimtelijk denken kennismaken met digitaal 3D-ontwerpen stimuleren van creativiteit samenwerken   Praktische informatie Locatie                                      De Cultuurfabriek Bijzonderheden                          Minimaal 25 maximaal 30 leerlingen  

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie

Micro.bit

Groep 7 + 8 Zonder dat je er erg in hebt zit er in steeds meer apparaten een kleine computer, ook wel microcontroller genoemd. Deze regelen bijvoorbeeld de koffieautomaat op het werk, maar ook de airconditioning in een auto. In deze workshop programmeren de kinderen zelf een microcontroller. De controller die we gebruiken is speciaal voor het onderwijs ontwikkeld door de BBC, onder de naam micro:bit. De micro:bit is een minicomputertje van 4 bij 5 cm. De micro:bit heeft 25 rode LED lichtjes waarmee je boodschappen kan laten zien. Er zijn twee drukknoppen waarmee je iets kan starten of stoppen. De leerlingen gaan in duo’s aan de slag met een micro:bit en een laptop. Ze beginnen met simpele programmeeropdrachten onder begeleiding van FabLab medewerkers. Na elke opdracht kunnen ze hun geschreven programma door de micro:bit uit laten voeren. Doel kennismaken met programmeren creatief denken ict basisvaardigheden samenwerken Bijzonderheden: De micro.bits zijn eigendom van het FabLab en mogen niet mee naar huis. Kleinere groepen in het FabLab, grotere groepen in zaal 1 op de eerste verdieping.                                                    

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie

Programmeren met Ozobot

Groep 5 en 6 De Ozobot is een leuke mini robot die je zelf kunt programmeren d.m.v. lijnen en kleuren. Ozobot heeft aan de onderzijde sensoren waarmee hij lijnen en kleuren herkent. Blauw-rood-groen is rechtsaf, blauw-groen-rood is superturbo en zo zijn er nog veel meer codes waarmee kinderen een route kunnen tekenen. De kinderen gaan (afhankelijk van aantal kinderen) in duo’s werken. Tijdens deze workshop krijgen de kinderen eerst uitleg over programmeren en de Ozobot, ze maken een aantal opdrachten waarbij ze de kleurcodes leren gebruiken. Vervolgens bedenken ze in viertallen een kort verhaaltje en ze verwerken dit verhaaltje in een tekening. De kinderen maken aan de hand van de tekening  een route waarbij ze een combinatie maken tussen Ozobot en verhaallijn. Aan het einde presenteren alle viertallen hun verhaaltje met de Ozobot. Doel kennismaken met programmeren creatief denken samenwerken stimuleren van taalvaardigheid presenteren Praktische informatie Locatie                                       De Cultuurfabriek Bijzonderheden                          De Ozobots zijn eigendom van het FabLab en mogen niet                                                  mee naar huis.    

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie

Maak een robot

Maak een robot Groep 6 Hoe kan een robot zich het beste voortbewegen, met ronde wielen? Of toch beter met vierkante of halve cirkels? Leerlingen kunnen dit testen tijdens deze workshop. Ze krijgen een motortje, schakelaar, stroomdraden en natuurlijk een batterij en vervolgens tekenen en knippen ze zelf wielen in verschillende vormen van karton. De leerlingen leren spelenderwijs wat een stroomkring is en hoe het werkt. Stap voor stap ontdekken ze dat verschillende onderdelen nodig zijn om de robot te laten lopen, en het is natuurlijk leuk om te kijken welke robot het snelst van allemaal is! Aan het einde van de workshop kunnen ze de robot versieren en ze mogen het resultaat mee naar huis nemen. Doel kennismaken met techniek bevorderen van maakplezier stimuleren van creativiteit  

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie

Junior Dijkdenkers

Hoe wil jij dat de Grebbedijk er in de toekomst uit ziet? In dit project bedenken leerlingen hoe volgens hen de Grebbedijk aantrekkelijk gemaakt kan worden. Deze visie formuleren ze in een korte tekst die ze in beeld brengen in een stopmotionfilm. Stopmotion is een animatietechniek waarbij plaatje voor plaatje tekeningen, uitgeknipte plaatjes, klei of voorwerpen gefotografeerd worden zodat er een film ontstaat. Deze lessen zijn vooraf gegaan met een excursie naar de Grebbedijk  en een aantal lessen over de dijk, de functie van de dijk en het verhaal van de overstroming in 1855. Bij het project is een lesbrief beschikbaar op de website www.grebbedijk.com. Het project is  tot stand gekomen in opdracht van Waterschap Vallei en Veluwe, in samnewerking met Lookman Erfgoed en Cultuur.  De doelstelling van Waterschap Vallei en Veluwe is om gebruikers te betrekken bij de planontwikkeling van de Grebbedijk. Vanaf groep 7

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie

Zoötroop

In deze workshop maakt elke leerling een kort animatie filmpje van een eenvoudige beweging. De Zoötroop maakt op een eenvoudige manier inzichtelijk hoe animatie werkt. De zoötroop bestaat uit een rechtopstaande cilinder met verticale sleuven waar aan de binnenzijde plaatjes geplakt zijn. Deze plaatjes kunnen tekeningen of foto's zijn. Als je de cilinder rond draait komen de plaatjes tot leven. De leerlingen tekenen in deze workshop de plaatjes, en fotograferen ze in de stopmotion app, zodat er een filmpje van ontstaat. Toonbeeld Schoolprojecten verzorgt de apparatuur en stuurt na afloop de films aan de school.   Groep 3 en 4.

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie

Stopmotion animatie

Klei, speelgoed, tekeningen, collages, fruit, gereedschap of jijzelf. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er mee animeren. In deze workshop maken de leerlingen een stopmotion filmpje van hun eigen tekeningen. Er kan aan de hand van verschillende invalshoeken gewerkt worden. Vanuit een thema, een bestaand verhaal, een boodschap of vanuit het materiaal. De leerlingen werken in de klas aan de animatiefilmpjes, en kunnen het stopmotionfilmpje voorzien van voice-over, effectgeluiden en muziek. Toonbeeld Schoolprojecten verzorgt de apparatuur en stuurt na afloop de films aan de school.   Vanaf groep 5

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie

De macht van de Reclame

Wat is het doel is van een reclamemaker en hoe gaat hij te werk?  Wat heb je allemaal nodig om een goede reclame- campagne te maken? Waarvoor gebruik je een slogan of een logo? Welke trucs gebruikt een reclamemaker? De leerlingen ondervinden wat je tegen komt als je zelf een commercial maakt en gaan aan de slag met photoshop. Dit project kan in zijn totaal, maar ook in losse onderdelen geboekt worden.  De workshops mediawijsheid zijn er op gericht de kinderen handvatten te geven om de beeldtaal die zij dagelijks op televisie en in videogames zien beter te begrijpen. Dit doen zij door er zelf mee te experimenteren in praktische lessen.   De resultaten van de opgenomen films worden in één eindfilm bij elkaar gevoegd en aan de school nagestuurd.  Toonbeeld Schoolprojecten verzorgt de benodigde apparatuur. Deze workshop wordt gegeven door 2 docenten  

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie

Spannende Speelfilm

De leerlingen maken een korte spannende speelfilm. Hoe vertel je een verhaal spannend? Hoe bouw je suspense op, hoe kun je geluid en muziek inzetten?  Wanneer gebruik je een close-up, wanneer een kikkerperspektief?   De leerlingen bedenken de scene, nemen zelf op en monteren de opnames tot een spannende filmscene.  Het is in deze workshop ook mogelijk aan te sluiten op een thema dat in de klas behandeld wordt of een thema dat speelt bij de leerlingen.  De leerlingen krijgen bij deze workshop een inkijkje in de kunst van het filmmaken. Hoe vertel je een verhaal in bewegend beeld? Welke impact hebben keuzes in standpunt en perspectief? Hoe kun je door de manier waarop je je opgenomen beelden monteert je verhaal spannend vertellen? Hoe deel je het verhaal op in korte shots?  Vanaf groep 5

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie

Vingerafdruk

In dit project staan de leerlingen stil bij dit moment van hun leven en laten een vingerafdruk na. Leerlingen maken (video) portretjes over elkaar, vanuit verschillende invalshoeken. Daarnaast maken ze door middel van stopmotion bumpertjes en een leader om de film over henzelf nog verder aan te kleden. Dit project kan heel goed ingezet bij wijze van afscheid van de school in groep 8. Maar is ook goed in te zetten om bij te dragen aan een positieve groepsdynamiek. Ze maken kennis met verschillende vormen van vertellen met video. Bijvoorbeeld reportage, docudrama, interview en alles wat daar tussen zit. Ook werken ze met stopmotion.  De les wordt gegeven door 2 vakdocenten. Voor dit project is een lesbrief beschikbaar zodat de leerkracht in de klas ook onderdelen van het project kan voorbereiden.  De resultaten van de opgenomen films worden in één eindfilm bij elkaar gevoegd en aan de school nagestuurd. Toonbeeld Schoolprojecten verzorgt de benodigde apparatuur. Vanaf groep 7

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie

De do's en don't van sociale media

Hoeveel weet jij van sociale media? In de workshop gaan leerlingen een stopmotionfilm maken waarin ze uitleggen wat je wel en beter niet kunt doen op sociale media.  Ze leren hoe ze met de animatietechniek stopmotion een reclamefilmpje kunnen maken.  Aan het eind van de workshops worden de films aan elkaar vertoond.    Vanaf groep 6.

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie

Het Klokhuis

In deze lessenserie maken de leerlingen een aflevering van het televisieprogramma 'Het Klokhuis'. Rondom een thema maken ze filmpjes, nemen ze sketches op en studeren ze een lied in.  Deze lessenserie helpt de leerlingen op een speelse manier zich een onderwerp eigen te maken en leert ze ook hoe ze dat in televisieformat kunnen vertellen.  De leerlingen leren kijken naar hoe televisie wordt gemaakt, door zelf aan de slag te gaan met de video-camera. Door te spelen met standpunt, kadrering en het opbouwen van een verhaal in korte shots, leren leerlingen hoe ze een verhaal kunnen vertellen. Ook gaan ze aan de slag met stopmotion.  De lessenserie wordt door 2 docenten gegeven. In de eerste les gaan we in op het onderwerp en hoe je dat op verschillende manieren kunt benaderen. Ook wordt er geoefend met de techniek van het filmen en stopmotion. In de tweede les worden de filmpjes verder uitgewerkt en wordt er geoefend voor de sketches en het lied. In de laatste les worden de filmpjes opgenomen en afgewerkt.  De aflevering wordt door Toonbeeld Schoolprojecten gemonteerd tot een eindproduct en aan de school nagestuurd.   

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie

De Magie van foto en film

De leerlingen worden spelenderwijs meegenomen in de wondere wereld van het filmmaken. wat komt er voorbij? De eerste films, de zootroop waar in 10 plaatjes een beweging zichtbaar wordt en de greenscreen. In deze workshop gaan de leerlingen op verschillende manieren bezig met sfeer,  muziek en expressie. Ze maken een eigen verhaal dat voor een greenscreen wordt opgenomen. Deze workshop is een leuke manier om jonge kinderen kennis te laten maken met de magie van film. De les is gedeeltelijk  klassikaal en gedeeltelijk in kleine groepjes. In les 1 wordt klassikaal geoefend en de verhalen verzonnen om vervolgens in les 2 in groepjes de verhalen voor het greenscreen op te nemen.  Groep 1-2.

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie

Fotostrip

In deze workshop maken de leerlingen een stripverhaal door middel van fotografie. In kleine groepen beginnen de leerlingen met het bedenken van een kort verhaal. Daarna gaan we de verschillende verhalen vertalen naar fotografische scenes. Hoeveel scenes hebben we nodig per verhaal? Hoe beeld je een door jou bedachte scene het beste uit? En hoe kun je dit het beste fotograferen? De leerlingen leren een zo helder mogelijke vertaling maken van hun eigen idee en hoe je met een camera aan de slag kunt gaan. Als we de foto’s hebben gemaakt zullen we ze waar nodig voorzien van tekstballonnen om zo een echte strip te krijgen. Met fotostrip maken leerlingen op een speelse manier kennis met de fotografie en het is een heel goede oefening bij het voorbereiden van het maken van een film. Vanaf groep 5.  

Aanbieder: Toonbeeld schoolprojecten
Meer informatie