Muziek

Zangplezier

Groep 3 Deze workshop geeft je klas een muzikale impuls. De kinderen gaan aan de slag, leren leuke, mooie en eenvoudige liederen in combinatie met spelopdrachten. De leerkracht doet suggesties op om mee te nemen voor de praktijk van alle dag. Aan de hand van eenvoudig eenstemmig internationaal repertoire worden de kinderen meegenomen op een ontdekkingstocht in de wereld van het zingen. De kinderen krijgen een beeld van de vele mogelijkheden die zingen biedt en maken kennis met hun eigen stem. Zij krijgen bovendien op een speelse manier een indruk van het zingen van blad en leren de eerste drie notennamen do-re-mi. Aan het eind van de cursus is er de mogelijkheid een klein concertje te organiseren voor de andere kinderen van de school of de ouders.

Aanbieder: Stemwerkplaats Rezonanz
Meer informatie

Muziek in de klas

Groep 3 t/m 8​ Aan de hand van verschillende actuele thema’s wordt er een lessenserie van driemaal vier lessen aangeboden. De leerkracht krijgt een kant en klaar pakket lessen en geeft een deel van de uitgewerkte lessen zelf aan de klas. De eerste les van elke serie wordt gegeven door een vakleerkracht en de groepsleerkracht geeft de andere drie lessen. Beeldmateriaal en luistervoorbeelden worden tevens door de vakleerkracht aangeleverd.

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Bezoek Muziekschool de Muzen

Groep 3 t/m 8 ​Bij de Muzen kun je kennismaken met diverse instrumenten, zoals snaar-, blaas- en slaginstrumenten. Voor veel kinderen is dit nieuw, ze hebben nog niet vaak alle instrumenten “in het echt” gezien. Bij een bezoek aan de Muzen kunnen de leerlingen instrumenten naar keuze bekijken en zelf proberen te bespelen. Omschrijving van de activiteit: Bezoek muziekschool de Muzen en maak kennis met diverse instrumenten en mogelijkheden die de muziekschool biedt. Uitvoerende: Muziekschool de Muzen  

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Een muziekdocent in de klas

Groep 3 t/m 8 ​Kinderen vinden het leuk om meer van een instrument te weten dan datgene wat ze in een boek of op de televisie zien. Hiervoor kan de school een docent van Muziekschool de Muzen uitnodigen om naar de eigen basisschool toe te komen om zijn of haar instrument laten zien en horen. De kinderen krijgen daarbij de gelegenheid om het instrument zelf proberen te bespelen. Omschrijving van de activiteit: Een docent van muziek- en dansschool de Muzen laat op school in de groep zijn of haar instrument horen en zien. De school kiest zelf welk instrument zij graag in de klas wil horen.    

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Blazersklas

Groep 6, 7 en 8 ​De Blazersklas is een initiatief van Muziekschool de Muzen in samenwerking met Harmonie Caecilia en de Scheepjeswolharmonie voor leerlingen van 10 jaar en ouder die samen met anderen een blaasinstrument willen leren bespelen in een echt orkest. De leerlingen hoeven niet van te voren eerst les te hebben gehad op een instrument, maar leren het samen met de anderen in het orkest bespelen. Hiervoor wordt de methode Essential Elements van Yamaha gebruikt. In de methode leren ze stapsgewijs blaastechniek en nieuwe tonen op het instrument.

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Ocarina's

Groep 1 en 2 Sprookjes en muziek spreken allebei tot de verbeelding en vaak gaan ze samen. Door een combinatie van gastlessen en lessen door de eigen docent aan de hand van deze lesbrief komen de kinderen in aanraking met muziek en verhalen. Ze ontdekken spelenderwijs hoe gevoel en geluid samen kunnen vallen en hoe ze dingen uit kunnen beelden met gebaren en geluid. Dit gebeurt met ocarina’s geschikt voor de kleine handjes van kleuters, maar ook het zoeken naar geluid in alledaagse voorwerpen. Sprookjes waarin geluid een rol speelt leren de kinderen hoe belangrijk en vol betekenis geluid en muziek kan zijn.  

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Babar het olifantje

Groep 1 t/m 5 ​ Het olifantje BABAR vlucht naar de grote stad nadat zijn moeder is doodgeschoten door een jager. Hij komt daar een oude mevrouw tegen, die hem alles geeft wat hij maar wil en hem leert in de grote stad te leven. Hij woont bij haar. Allerlei nieuwe dingen leert hij. Maar ondertussen zijn de olifanten in het bos ongerust en twee olifantjes gaan naar Babar op zoek. Ze vinden Babar, die hen meeneemt om ook voor hen mooie kleren te kopen. Uiteindelijk besluiten ze toch om terug te gaan naar het grote bos. Babar wordt koning, trouwt met Céleste, iedereen viert feest en ze leefden nog lang en gelukkig. De voorstelling: Het verhaal wordt verteld door Dieuwertje Blok, en met muziek van de componist Francis Poulenc –speciaal geschreven voor dit verhaal - muzikaal omlijst op de piano door Lisette van de Loo. Tekst en muziek wisselen elkaar af en spelen door elkaar heen. Het geheel wordt geillustreerd door de (details van) de platen uit boek in een powerpointpresentatie op een groot scherm, waar precies te volgen is wat er in het verhaal gebeurt. Uitvoerder: Dieuwertje Blok en Lisette van de Loo  

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

De Kikkerkoning

Groep 1 t/m 5 ​De Kikkerkoning Als de prinses haar gouden lievelings bal in de vijver van de kasteeltuin laat vallen, is ze erg verdrietig. Gelukkig wil de kikker de bal best voor haar opduiken. Maar daar wil hij wel wat voor terug... Kan een prinses vrienden worden met een kikker? De voorstelling: Het verhaal wordt verteld door Dieuwertje Blok, en met muziek van de Duitse componist Oliver Kolb –speciaal geschreven voor dit verhaal - omlijst op de piano door Lisette van de Loo. Tekst en muziek wisselen elkaar af en spelen door elkaar heen. De illustraties zijn van Nicolette Kool. Die worden in een powerpoint presentatie op een groot scherm vertoond, waar precies te volgen is wat er in het verhaal gebeurt. Uitvoerder: Dieuwertje Blok en Lisette van de Loo  

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

De Bremer Stadsmuzikanten

Groep 1 t/m 5 Een oude ezel neemt de benen als hij merkt dat zijn baas van hem af probeert te komen. Hij besluit stadsmuzikant in Bremen te worden. Onderweg sluiten een hond, een kat en een haan zich bij hem aan. s Avonds zoeken ze een plekje om te overnachten en in de verte zien ze een herberg. Althans, dat denken ze, maar het blijkt het huis van een paar rovers te zijn. Met een slimme, muzikale list verjagen de vier vrienden de rovers en doen zich te goed aan het eten dat op tafel staat. En het huis bevalt hen zo goed, dat ze er samen blijven wonen! De voorstelling: Voor dit al vele malen hervertelde sprookje van de gebroeders Grimm is pianomuziek geschreven door de Duitse componist Oliver Kolb. Oorspronkelijk voor piano vierhandig gecomponeerd, maar voor deze voorstelling speciaal door de componist herschreven voor piano solo. Tekst en pianomuziek wisselen elkaar af en spelen door elkaar heen. Ook deze voorstelling wordt geïllustreerd via een groot scherm, waar precies te volgen is wat er in het verhaal gebeurt. Illustrator: Emma Wilson. Uitvoerder: Dieuwertje Blok en Lisette van de Loo  

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Project op maat

Elevate levert ook projecten op maat aansluitend bij de wensen en mogelijkheden van de school. Dit kunnen projecten of workshops zijn op het gebied van performing arts (zoals muziek, dans, zang, toneel), maar ook op het gebied van beeldende kunst (zoals schilderen, stripfotografie, beeldhouwen). En vaak worden workshops op beide terreinen samen aangeboden in een totaalprogramma. Wij komen graag langs voor een intakegesprek waarin wij de mogelijkheden bespreken. Werkwijze/aanpak: tijdens korte workshops van professionele coaches gaan de kinderen aan de slag. De lessen van Elevate zijn altijd neutraal en/of van christelijke signatuur.

Aanbieder: Artsschool Elevate
Meer informatie

Musical begeleiding

Groep 8 Een musical met groep 8 is meestal een feest voor de groep en voor de leerkracht. Maar soms is het handig om meer expertise in huis te halen op het gebied van zang of van regie. Onze docenten kunnen u bijstaan bij het proces rond het instuderen en uitvoeren van de musical. Data: in overleg Prijs: in overleg

Aanbieder: Stemwerkplaats Rezonanz
Meer informatie

Dromenland

Groep 1 en 2 Kleuters verkennen en ontdekken de wereld om zich heen door middel van spel. Door samen met de muzikant mee te gaan in de fantasie van dromenland ervaren zij verschillende sferen en stemmingen die live muziek kan oproepen. Zij reageren hierop in spel en beweging. Ze gaan op speelse wijze om met allerlei muzikale aspecten en ontdekken daarbij hun eigen muzikale mogelijkheden. Het project bestaat uit drie lessen voorafgaand aan het bezoek van de muzikant. Het wordt afgesloten met een droomfeest in de speelzaal van de eigen school onder leiding van de eigen leerkracht samen met de muzikant. Deze lessen zijn ontwikkeld door Kunst Centraal De leerkracht bereidt de kinderen voor op het afsluitende droomfeest met de muzikant door de liedjes aan te leren, de leerlingen te laten tekenen en bewegen op muziek met verschillende sferen en ze zelf met instrumenten een wekker na te laten bootsen. Ze spelen op instrumenten bij enge, blije, droevige en rare dromen. Bij het droomfeest horen een versierde speelzaal met sterren, een maan e.d., kussens langs de kant en kinderen in pyjama met knuffels verhogen de droomsfeer tijdens het droomfeest met de muzikant.  

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

de Liedjeskist

Groep 3 Erfgoed en zingen hand in hand, dat gebeurt in het project ‘De Liedjeskist’ op een eigentijdse manier. Een schatkist met spulletjes van vroeger spreekt bij ieder kind uit groep 3 tot de verbeelding. En als daar dan ook nog eens een muziekdoos uit te voorschijn komt die tegelijkertijd op het digibord verschijnt, is de verrassing compleet! De voorwerpen uit de kist hebben een relatie tot de Veenendaalse geschiedenis en zijn gekoppeld aan kinderliedjes uit vroeger tijden. De Muziekdoos op het digibord speelt mooi uitgevoerde begeleidingen voor de liedjes. In de tweede les blijken er bij de begeleidingen ook filmpjes te horen, die de kinderen nog meer meenemen naar de tijd van de voorwerpen uit de schatkist. Onderwerpen die aan bod komen zijn: Textiel- en sigarenindustrie, Lampegietersavond, de ligging van Veenendaal tegen de Utrechtse Heuvelrug, Turf. De lessenserie wordt afgesloten met een klein concertje voor de ouders of kinderen uit een andere groep. Het project bestaat uit drie lessen, les één en drie worden door de gastdocent van OASE Zangopleidingen gegeven. Les 2 wordt door de groepsleerkracht gegeven. Alle materialen worden door OASE Zangopleidingen aangeleverd. De leerkracht zingt de liedjes in de periode tussen de eerste en de laatste les regelmatig met de kinderen, met behulp van de muziekdoos op het digibord. Data: september tot juli Prijs: in overleg

Aanbieder: Stemwerkplaats Rezonanz
Meer informatie

Blokfluit

Groep 1 t/m 4 Dit is een aanbod aan scholen om de blokfluit in al zijn facetten te presenteren. Inhoudelijk komen alle blokfluiten aan bod. Ze worden door de docent bespeeld met muzikale voorbeelden. De docent vertelt over de bouw, de geschiedenis , de passie voor het instrument enz. Er worden een paar filmpjes getoond waarin de blokfluit en hun spelers zich presenteren. Vervolgens krijgen de kinderen de gelegenheid om de blokfluiten te proberen. Na afloop krijgen de kinderen een uitnodiging voor een gratis proefles.  

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Presentatie blokfluit

Groep 4 en 5 De docent laat verschillende blokfluiten horen en vertelt over de mogelijkheden. Vervolgens kunnen de leerlingen zelf spelenderwijs de mogelijkheden ontdekken. 

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Blokfluit in al zijn facetten

Groep 3 t/m 5 In deze korte cursus laat de docent de leerlingen in aanraking komen met al de facetten van het blokfluitspel. Alle typen blokfluiten komen aan bod. Alle kinderen kunnen deze fluiten in de lessen ontdekken en leren bespelen. 

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Verhalen en panfluit

Groep 4 Sprookjes en muziek spreken allebei tot de verbeelding en vaak gaan ze samen. Door een combinatie van gastlessen en lessen door de eigen docent aan de hand van deze lesbrief komen de kinderen in aanraking met muziek, leren ze waarom sprookjes verteld worden en hoe muziek en verhalen elkaar kunnen versterken. Uiteindelijk ervaren ze het geleerde in de afsluitende voorstelling ‘De Chinese Nachtegaal’. In de eerste (gast)les staat de panfluit centraal. De panfluit is een laagdrempelig instrument, waardoor de kinderen in één les kunnen ervaren hoe het is om met een echt instrument om te gaan. Omdat het een redelijk onbekend instrument is, is het praktisch altijd een nieuwe ervaring voor alle leerlingen. Door het te combineren met sprookjes, waar de panfluit regelmatig in voorkomt, wordt de fantasie van de kinderen extra geprikkeld.

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Djembé

Leer samen Afrikaanse ritmes spelen op de djembé.  Je gaat samen met eenvoudige ritmes een vette groove maken. Daarna ga je naar elkaar leren luisteren en reageren op elkaars ritme.  

Aanbieder: Muziekschool de Muzen
Meer informatie

Mijn klas is een popkoor

Tijdens het project leren kinderen om muzikaal uitdagende popnummers te zingen die ze allemaal kennen van YouTube, Spotify of ITunes. In dit project wordt volop gebruik gemaakt van de nieuwe media. Tijdens het zingen, maken kinderen kennis met meerstemmigheid en verschillende muzikale stijlen. Er is veel aandacht voor articulatie, dynamische verschillen, zuiverheid en voordracht. Kinderen leren dat het “zelf zingen” misschien nog wel leuker is dan er alleen naar te luisteren of te kijken bij “The Voice”. Wie weet schuilt in de klas wel het volgende nationale zangtalent. Kinderen in de bovenbouw zijn in staat om ritmisch complexere en muzikaal uitdagender nummers te onderscheiden en te herkennen. Fysiek is het ook mogelijk om in een groter toongebied te zingen of nummers uit te voeren die om een langere adem vragen. Dat biedt mogelijkheden om zelf bekende popsongs uit te voeren. In deze leeftijd spiegelen kinderen zich meer aan leeftijdsgenoten. Samen zingen zorgt voor een positieve groepsdynamiek, waarbij de nadruk op de verschillen wegvalt. In plaats van een “battle” doen de kinderen samen hun best. De lessen van Elevate zijn altijd neutraal en/of van christelijke signatuur. Check onze leswijzer op www.artsschoolelevate.nl/elevate-leswijzer

Aanbieder: Artsschool Elevate
Meer informatie

Mijn klas is een drumstel

Inhoudelijk zal ik eerst wat over mijzelf vertellen en natuurlijk wat ik in het dagelijks leven doe als drummer/drumdocent.Vervolgens zal ik een aantal dingen vertellen over het drumstel en de elektronische "sample pad" die ik mee zal nemen. Ook laat ik uiteraard een aantal dingen horen.Vervolgens is het de bedoeling dat de leerlingen zelf aan de slag gaan. Een drumstel bestaat uit een aantal onderdelen en de klas wordt in drie groepen verdeeld. Elke groep vertegenwoordigd een onderdeel van een drumstel. Zo gaan we door middel van stampen, klappen, tikken en misschien een aantal kleine percussie instrumenten gezamenlijk een aantal ritmes oefenen. Om een ritme goed te laten klinken zal iedereen goed naar elkaar moeten luisteren. Ook proberen we een van de ritmes gezamenlijk mee te spelen met muziek die leerlingen zelf aandragen. Volgende stap is om die verschillende onderdelen individueel te kunnen meespelen. De hele klas doet dit gewoon op hun plaats maar gedurende de workshop zal ik verschillende malen leerlingen naar voren halen om achter een trommel of elektronische pad plaats te nemen en het ritme mee te spelen. Tot slot spelen we gezamenlijk weer mee met muziek.We bieden dit aan tijdens de schoolweken.Het aantal uren: in overlegDe lessen van Elevate zijn altijd neutraal en/of van christelijke signatuur. Check onze leswijzer op www.artsschoolelevate.nl/elevate-leswijzer

Aanbieder: Artsschool Elevate
Meer informatie