Profiel 21-eeuwse vaardigheden

Dit profiel voorziet vooral in innovatie, waarbij de leerling als wereldburger centraal staat.

Met het oog op de toekomst en de ontwikkelingen die plaatsvinden in het landelijk onderwijs is een nieuw profiel ontwikkeld. Dit profiel heeft een doorlopende leerlijn en voorziet vooral in innovatie, voor de toekomst van de huidige leerling. De leerling als wereldburger staat hierbij centraal.

Door te klikken op één van onderstaande groepen kunt u extra informatie van ieder project vinden.

Dit profiel reserveert u voor alle groepen in één keer

Reserveer dit complete profiel

The green screen

Een project voor groep 1.

De leerlingen komen tot beweging door middel van een live projectie. Door voor ‘the green sceen’ te staan komen de leerlingen in een boel spannende situaties terecht. Ze zullen in beweging reageren op de gebeurtenissen van de animatie. Door middel van film worden de leerlingen opgenomen in de animatie en lijkt het net echt!
In de voorbereidende lessen die de leerkracht zelf kan geven worden de kinderen voorbereid op de afsluitende les die gegeven wordt door een extern docent.

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag

Aanbieder: Muziekschool de Muzen

Beebot

Een project voor groep 2.

Bij Botje Bij staat het verband tussen ontluikend programmeren, ontluikend (gedichten) lezen en het stimuleren van de verbeelding bij kinderen centraal. Met behulp van de Bee-Bot gaan leerkrachten aan de slag met aansprekende activiteiten.

De Bee-Bot is een programmeerbare robot waarmee kinderen zelf een bepaalde route kunnen uitstippelen, instellen en doorlopen. Leerlingen luisteren naar gedichten en verhalen en leren deze te begrijpen. Stimuleer de verbeelding van leerlingen door lege plekken in gedichten en verhalen op te laten vullen met eigen verhalen.

Doel • Leerlingen leren op eenvoudige wijze programmeren en laten de robot een route lopen • Leerlingen leren wat rechts en links is, leren aanwijzingen op te volgen • Kennismaken met gedichten

U ontvangt • handleiding, lesbrieven, en materiaal voor de lessen • Robot Bee + batterijen • 10 boeken

Data: september tot juli 

Aanbieder: Bibliotheek

Druk druk druk

Een project voor groep 3

 

 

Materiaaldruk is een techniek waarmee je diverse voorwerpen en materialen kunt afdrukken. Dit levert verrassende en kleurrijke resultaten op, soms met een fotografisch resultaat. Onder leiding van kunstenaar Leintje Hoogenkamp gaan de leerlingen aan de slag met het maken van grafische afdrukken van dieren.

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag

 

 

Aanbieder: via School en Cultuur Veenendaal

Studio Poezie

Een project voor groep 4.

Gedichten in een boek vertellen een verhaal, met letters in dit geval. In je hoofd maak je van zo’n verhaal een film. Om dit verhaal voor iedereen zichtbaar te maken, verfilmen leerlingen van groep 4 met behulp van een stopmotion app gedichten uit de bundel Superguppie is alles. (Edward van de Vendel en Fleur van der Weel). Met Studio Poëzie vergroten leerlingen de vaardigheid om een eigen verhaal te vertellen. Ze leren dat iedereen zijn eigen verhaal heeft en maakt. Leerlingen lezen gedichten of krijgen gedichten voorgelezen en gaan hierover in gesprek. Van storyboard tot filmopnames in een studio: het verbeelden van een verhaal kent een structuur. Leerlingen gaan met Studio Poëzie 4 lessen aan de slag met film en gedichten en leren zo samenwerken, content creëren en hoe een film gemaakt wordt. Dit lespakket met het accent mediawijsheid en leesbevordering past o.a. binnen het programma Rode Draad. Scholen zorgen zelf voor een apparaat (tablet, telefoon of laptop) om stopmotion-filmpjes te maken. 

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag

Aanbieder: Bibliotheek

Wat een drukte

Een project voor groep 5.

Een project voor groep 5.

Hoe combineer je 21e vaardigheden met drama, geschiedenis en zang voor groep 5 en 6? Door op een speelse manier heen- en weer te gaan in de tijd. In ‘Wat een drukte’ gaan de leerlingen van groep 5 en 6 via een druk op de knop terug in de tijd van de turf, tabak en textiel. Voor deze leerlingen is het belangrijk om de onderwerpen ‘dichtbij huis’ te houden, dat is immers het referentiekader in de aanvankelijke geschiedenislessen. Verder beschikken kinderen van deze leeftijd over een grote dosis inlevingsvermogen, de verhalen van vroeger blijven het beste hangen als er een beleving aan vast zit. De nadruk ligt in deze lessenserie echter niet alleen op wat er vroeger gebeurde, maar ook wat er in onze eigen tijd aan de hand is. De leidraad in deze is de drukte om je heen. Was er vroeger drukte rond de machines, de druk om snel te presteren en druk om zoveel mogelijk af te krijgen om een goede beloning te krijgen; nu ervaren kinderen druk vanuit de alom aanwezige telefoons met filmpjes, foto’s, sociale media, snelwegen, je moet dit, je moet dat, de wereld komt letterlijk op ze af en bij ze binnen. Hoe anders was ‘druk’ eigenlijk vroeger?
In drie lessen gaan we in op overeenkomsten en verschillen van de drukte die er vroeger was en die er nu is. Maar leren we tegelijkertijd iets over vroeger: de tijd van de turftrappers en vervening, de tabaksteelt, sigarenfabrieken en textielfabrieken. Daarnaast gaan we aan de slag met hoe we die drukte van alle dag ervaren en wat we kunnen doen om rust te vinden in die drukte. Dit doen we door middel van eenvoudige en praktische oefeningen als groep, in tweetallen en in je eentje, gekoppeld aan de beelden die in de lessen naar boven kwamen: de drukte van machines bijvoorbeeld. Het helpt niet of nauwelijks om je oren af te sluiten. Hoe kun je dan toch zorgen dat je er niet zo’n last van hebt. Hetzelfde geldt voor onze drukte via de social media. Zijn er manieren om er zo mee om te gaan dat je vanbinnen rustig kunt zijn?

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

Aanbieders: Rezonanz en de Werkhoven

Aanbieder: De Werkhoven

Minecraft

Groep 6

In het ongekend populaire computerspel Minecraft kun je met digitale ‘legostenen’ zelf gebouwen en objecten bouwen. Doordat het redelijk simpel is, kunnen kinderen gemakkelijk de meest ingewikkelde en mooie werelden creëren. Net als LEGO stimuleert het de fantasie, is het leerzaam en zijn de mogelijkheden eindeloos. Bibliotheek Veenendaal biedt de mogelijkheid om met de hele klas een grote Minecraft-bouwwedstrijd te houden in De Cultuurfabriek. Speciaal voor de bouwwedstrijd wordt een veilige digitale omgeving gecreëerd. De kinderen gaan in teams samenwerken aan een opdracht en worden gestimuleerd om naar hartenlust te bouwen.

Laptops, Minecraftserver, mondelinge en schriftelijke instructies, (veilige) Minecraft-omgeving en begeleiders zijn allemaal bij de prijs inbegrepen.

De school kan kiezen uit drie thema’s:

  1. Mondriaan
  2. Middeleeuwen
  3. Moderne architectuur

Doel:

  • bevorderen van het ruimtelijk denken
  • kennismaken met digitaal 3D-ontwerpen
  • stimuleren van creativiteit
  • samenwerken

Praktische informatie

Periode                        vrij te kiezen

Duur                            2 uur

Locatie                         De Cultuurfabriek

Kosten                         €3,50 per leerling  

Bijzonderheden            Minimaal 25 maximaal 30 leerlingen

Aanbieder: FabLab Veenendaal

Muziekstudio in de klas

Een project voor groep 7.

Een project voor groep 7.

Alle liedjes die je op de radio, tv, of op YouTube hoort, zijn opgenomen en ‘gemixt’ in een muziekstudio. Maar hoe, en wat is ‘muziek mixen’ precies? In deze workshop legt producer Martin uit hoe je een CD maakt van een artiest. Hij vertelt je alles over microfoons en de vele knopjes en schuifjes die in een studio te vinden zijn. Ook gaan we zelf aan de slag! We zingen een (refrein van een) liedje in met heel de klas. 

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag

Aanbieder: Artsschool Elevate

Micro.bit

Een project voor groep 8.

Zonder dat je er erg in hebt zit er in steeds meer apparaten een kleine computer, ook wel microcontroller genoemd. Deze regelen bijvoorbeeld de koffieautomaat op het werk, maar ook de airconditioning in een auto.

In deze workshop programmeren de kinderen zelf een microcontroller. De controller die we gebruiken is speciaal voor het onderwijs ontwikkeld door de BBC, onder de naam micro:bit. De micro:bit is een minicomputertje van 4 bij 5 cm.

De micro:bit heeft 25 rode LED lichtjes waarmee je boodschappen kan laten zien. Er zijn twee drukknoppen waarmee je iets kan starten of stoppen.

De leerlingen gaan in duo’s aan de slag met een micro:bit en een laptop. Ze beginnen met simpele programmeeropdrachten onder begeleiding van FabLab medewerkers. Na elke opdracht kunnen ze hun geschreven programma door de micro:bit uit laten voeren.

Doel

  • kennismaken met programmeren
  • creatief denken
  • ict basisvaardigheden
  • samenwerken

 

Periode                                      vrij te kiezen (minimaal 1 maand voor het gewenste bezoek)

Duur                                          90 minuten

Locatie                                       De Cultuurfabriek

Kosten                                       € 3,50 per leerling

Bijzonderheden: De micro.bits zijn eigendom van de bibliotheek en mogen niet mee naar huis.                                              

Kleinere groepen in het FabLab, grotere groepen in zaal 1 op de eerste verdieping.                                                      

 

Aanbieder: FabLab Veenendaal

Dit profiel reserveert u voor alle groepen in één keer

Reserveer dit complete profiel

Docenthandleidingen
downloads