Profiel Erfgoed A

In het profiel Erfgoed A wordt gewerkt vanuit het lokale verleden.

In het profiel Erfgoed wordt gewerkt vanuit het lokale erfgoed. Met cultureel erfgoed worden kenmerken van onze cultuur uit het verleden bedoeld, zoals monumenten, archeologische vondsten, verzamelingen, archieven, maar ook kunstwerken en immateriële zaken als tradities, verhalen en dergelijke.

Door te klikken op één van onderstaande groepen kunt u extra informatie over de projecten vinden.

Dit profiel reserveert u voor alle groepen in één keer

Reserveer dit complete profiel

Opstaan

Groep 1

Een verrassend kijkje in de (slaap) kamer van toen en nu….een geschiedenisproject voor wakkere kleuters!
Trrrringggg!!!! Anna slaat de deken van zich af en zoekt op de tast naar de wekker. Is het alweer 7 uur? Brrrr, wat is het koud! Even uitrekken op de rand van de bedstee en dan snel de sloffen aan. Gelukkig heeft Anna de warme slaapmuts nog op. Vooruit dan maar…de donkere kamer in op zoek naar de lampetkan en de wasbak…even een kaarsje aan doen….Pieppieppieppieppiep! Oh, het is alweer 7 uur! Anne drukt de telefoon uit en draait zich nog even om. Heerlijk zo'n warm dekbed…het kan nog wel vijf minuten hoor. Die lekkere warme douche is zo gebeurd….
 Dit project gaat over het 'opstaan' van toen (100 jaar geleden) en van nu. De kinderen zien grote verschillen! Naar aanleiding van het rollenspel van de docent volgt een kringgesprek. Het lesmateriaal van vroeger en nu, is ter ondersteuning van het gesprek en speelt een rol in de creatieve verwerking van deze eerste echte 'geschiedenisles'!

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: dinsdag en donderdag

Aanbieder: De Werkhoven

Duinen

Groep 2

Stel dat ons land geen duinen had, dan spoelden we met z’n allen weg.

Hoe zijn die duinen ontstaan en wat zie je allemaal in de duinen, deze ontdekkingstocht gaan we samen met de kinderen doen.

Eerst een kleine power-point over het ontstaan van de duinen en daarna aan de slag met papier,lijm, zand, ecoline en acrylverf.

Met elkaar gaan we de duinen “bouwen”maken van papier,lijm en zand op smalle doekjes zodat er een echte kustlijn ontstaat.

Zijn de duinen klaar dan gaan kinderen aan de slag om de zee te verven,en als er is gekozen voor plat vlak, dan krijgt de lucht ook een mooie kleur.

Deze duinenrij kan later als lesonderdeel gebruikt worden om te ontdekken welke dieren er leven en wat er aan plantensoorten groeit.

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag







Aanbieder: Suzanne Visscher

Van wie is die koffer

Groep 3

Het project is een spannend spel rond de geheimzinnige koffer. Stap samen met de leerlingen in de rol van grote onwetende: hoe komt opeens die koffer in de klas? Van wie kan die zijn? Nodig de leerlingen uit voor een onderzoek om als klas uit te vinden wie de eigenaar kan zijn!


De koffer is de start van een creatief proces. Prikkel de nieuwsgierigheid en verbeelding en maak de leerlingen enthousiast om meer te weten te komen over de koffer en de eigenaar. Haal een aantal voorwerpen uit de koffer die ze nader onderzoeken: wat is het? Waarom zit het in de koffer? 

Ze zetten hun zintuigen in, stellen vragen, spelen met en over de voorwerpen en jij geeft hier en daar wat informatie over voorwerpen cadeau om de nieuwsgierigheid te vergroten.

 

Aanbieder: Gaby Jansen

Seinsleutel maken

Groep 4

Omschrijving:

Vroeger was het voor mensen moeilijk om elkaar berichten te sturen, ze hadden nog geen telefoon of internet.

Met morsecode konden ze toch berichten naar elkaar seinen.

Tijdens deze workshop gaan kinderen een seinsleutel maken, hierbij gebruiken ze o.a. een batterijhouder, kroonsteentje, zoemer.

Ze leren op een speelse en eenvoudige manier wat een stroomkring is.

Is de seinsleutel gemaakt dan ontdekken ze hoe het Morse alfabet werkt en gaan ze oefenen met letters en woordjes seinen met hun zelfgemaakte seinsleutel!

Een leuke combinatie van alfabet, woordjes lezen, seinen en techniek!

De seinsleutel en het Morse alfabet mogen mee naar huis!

 

Doel

  • Kennismaken met techniek
  • Bevorderen van maakplezier
  • Stimuleren van taalvaardigheid
  • Stimuleren van leesvaardigheid

 

Praktische informatie

Periode                                           vrij te kiezen

Duur                                              60 à 75 minuten

Locatie                                           De Cultuurfabriek

Kosten                                            € 3,50 per leerling




Aanbieder: FabLab Veenendaal

van Gogh en de aardappeleters

 

Groep 5

Bij het bezoek aan de Kunstuitleen leren de kinderen meer over de beroemde kunstenaar Vincent van Gogh (1853-1890). Zijn schilderij De Aardappeleters staat in dit project centraal. Van Gogh schilderde het toen hij nog jong was met donkere kleuren. Later ging hij veel kleurrijker te werk. Het schilderij geeft een beeld van het leven uit die tijd. Arme Brabantse boeren aten aardappels uit armoede. Eten is van alle tijden, samen rond de tafel met de familie. Wat eten de kinderen thuis? O.l.v. kunstenaars Suzanne & Pieter schilderen de kinderen een eigentijdse variant op de Aardappeleters.

 

Doelen

  • Meer leren over de beroemde kunstenaar Vincent van Gogh en de tijd waarin hij leefde (venster in de landelijke canon www.entoen.nu)
  • Leren kijken naar kunst en leren praten over kunst
  • O.l.v. kunstenaars Suzanne Visscher & Pieter van Slooten schilderen de kinderen een eigentijds beeld van de Aardappeleters (het kunstwerk mag mee naar school)

 

U ontvangt: Tips om uw bezoek aan de kunstuitleen voor te bereiden in de klas.

Praktische informatie:

Periode:        Vrij te kiezen

Duur:            2 uur op locatie (en enige voorbereiding op school)

Locatie:         Kunstuitleen Veenendaal (in De Cultuurfabriek)

Kosten:          € 3,50 per leerling 

Aanbieder: Kunstuitleen

Blikflits

 

Groep 6.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet....! Of zie ik iets wat niet echt is? Beeldtaal is ook een taal en wel dé taal van de jongere generatie. BlikFlits neemt leerlingen mee in de beleving van foto- en beeldmateriaal en leert ze kritisch en bewust kijken. BlikFlits gaat over de geschiedenis van de fotografie tot het zelf onderzoeken van beelden; begrijpen hoe beeld ontstaat en wat beeld kan veroorzaken. BlikFlits neemt leerlingen ook mee in de beleving van foto- en beeldmateriaal in jeugdboeken.
Optioneel: een bezoek aan Kunstuitleen Veenendaal waar leerlingen kennis maken met fotografisch werk uit de kunstcollectie.
Doel
Mediawijsheid: begrijpend en kritisch leren kijken
Taal en lezen: beleving van foto- en beeldmateriaal in jeugdboeken
 
U ontvangt
Polaroidcamera instax mini 8
Instax film (2 cassettes met ieder 10 foto’s)
handleiding voor leerkracht en werkboekjes voor de leerlingen
relevante jeugdboeken 

Voor meer informatie zie download of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag

Aanbieder: Bibliotheek

Watersnood in Veenendaal

Groep 7.

In Veenendaal wordt 1855 gezien als het rampjaar. In dat jaar heeft een watersnoodramp gezorgd voor veel schade en verwoesting.
Leerlingen gaan zich in dit onderwerp verdiepen dmv lessen in de klas en een bezoek aan het Museum en het Gemeentearchief.

Voor meer informatie zie de downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: dinsdag tot vrijdag

Aanbieders: Museum en gemeente archief Veenendaal

Aanbieder: Museum Veenendaal

Wol en textielfabrieken

Groep 8

Het project Wol- en Textielfabrieken in Veenendaal is bestemd voor leerlingen van groep 8. In de geschiedenismethoden gaat het bij het onderwerp Industrialisatie vaak over de industrie in Engeland of, waar het om textiel gaat, over de industrie in Twente. Door dit project ontdekken de leerlingen dat ook in Veenendaal tijdens en na de industrialisatie veel wol- en textielfabrieken ontstonden. Ook zullen zij ontdekken, wat het was om als kind te moeten werken in deze fabrieken.
Het project Wol- en textielfabrieken in Veenendaal bestaat uit twee lessen, die op school worden gegeven en een bezoek aan de Cultuurfabriek waar de leerlingen opdrachten uitvoeren in Museum Veenendaal en bij de multitouchtafel van het Historisch Informatiepunt ( HIP ). Voor les 2 biedt het project verschillende keuzethema's. De docent kan kiezen op grond van interesse en beschikbare tijd.

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: donderdagochtend

Aanbieder: Historisch Informatiepunt

Dit profiel reserveert u voor alle groepen in één keer

Reserveer dit complete profiel