Profiel Erfgoed A

In het profiel Erfgoed A wordt gewerkt vanuit het lokale verleden.

In het profiel Erfgoed wordt gewerkt vanuit het lokale erfgoed. Met cultureel erfgoed worden kenmerken van onze cultuur uit het verleden bedoeld, zoals monumenten, archeologische vondsten, verzamelingen, archieven, maar ook kunstwerken en immateriële zaken als tradities, verhalen en dergelijke.

Door te klikken op één van onderstaande groepen kunt u extra informatie over de projecten vinden.

Dit profiel reserveert u voor alle groepen in één keer

Reserveer dit complete profiel

Opstaan

Een project voor groep 1

Een verrassend kijkje in de (slaap) kamer van toen en nu….een geschiedenisproject voor wakkere kleuters!
Trrrringggg!!!! Anna slaat de deken van zich af en zoekt op de tast naar de wekker. Is het alweer 7 uur? Brrrr, wat is het koud! Even uitrekken op de rand van de bedstee en dan snel de sloffen aan. Gelukkig heeft Anna de warme slaapmuts nog op. Vooruit dan maar…de donkere kamer in op zoek naar de lampetkan en de wasbak…even een kaarsje aan doen….Pieppieppieppieppiep! Oh, het is alweer 7 uur! Anne drukt de telefoon uit en draait zich nog even om. Heerlijk zo'n warm dekbed…het kan nog wel vijf minuten hoor. Die lekkere warme douche is zo gebeurd….
 Dit project gaat over het 'opstaan' van toen (100 jaar geleden) en van nu. De kinderen zien grote verschillen! Naar aanleiding van het rollenspel van de docent volgt een kringgesprek. Het lesmateriaal van vroeger en nu, is ter ondersteuning van het gesprek en speelt een rol in de creatieve verwerking van deze eerste echte 'geschiedenisles'!

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag

Aanbieder: De Werkhoven

Duinen

Een project voor groep 2

Stel dat ons land geen duinen had, dan spoelden we met z’n allen weg.

Hoe zijn die duinen ontstaan en wat zie je allemaal in de duinen, deze ontdekkingstocht gaan we samen met de kinderen doen.

Eerst een kleine power-point over het ontstaan van de duinen en daarna aan de slag met papier,lijm, zand, ecoline en acrylverf.

Met elkaar gaan we de duinen “bouwen”maken van papier,lijm en zand op smalle doekjes zodat er een echte kustlijn ontstaat.

Zijn de duinen klaar dan gaan kinderen aan de slag om de zee te verven,en als er is gekozen voor plat vlak, dan krijgt de lucht ook een mooie kleur.

Deze duinenrij kan later als lesonderdeel gebruikt worden om te ontdekken welke dieren er leven en wat er aan plantensoorten groeit.

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag







Aanbieder: Suzanne Visscher

De Liedjeskist

Een project voor groep 3

Erfgoed en zingen hand in hand, dat gebeurt in het project ‘De Liedjeskist’ op een eigentijdse manier. Een schatkist met spulletjes van vroeger spreekt bij ieder kind uit groep 3 tot de verbeelding. En als daar dan ook nog eens een muziekdoos uit te voorschijn komt die tegelijkertijd op het digibord verschijnt, is de verrassing compleet!
De voorwerpen uit de kist hebben een relatie tot de Veenendaalse geschiedenis en zijn gekoppeld aan kinderliedjes uit vroeger tijden. De Muziekdoos op het digibord speelt mooi uitgevoerde begeleidingen voor de liedjes. In de tweede les blijken er bij de begeleidingen ook filmpjes te horen, die de kinderen nog meer meenemen naar de tijd van de voorwerpen uit de schatkist.
Onderwerpen die aan bod komen zijn: Textiel- en sigarenindustrie, Lampegietersavond, de ligging van Veenendaal tegen de Utrechtse Heuvelrug, Turf.
De lessenserie wordt afgesloten met een klein concertje voor de ouders of kinderen uit een andere groep.
Het project bestaat uit drie lessen, les één en drie worden door de gastdocent van Rezonanz Stemwerkplaats gegeven. Les 2 wordt door de groepsleerkracht gegeven. Alle materialen worden door Rezonanz Stemwerkplaats aangeleverd. De leerkracht zingt de liedjes in de periode tussen de eerste en de laatste les regelmatig met de kinderen, met behulp van de muziekdoos op het digibord.

Voor meer informatie zie de downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag







Aanbieder: Stemwerkplaats Rezonanz

Muziekdocent in de klas

Een project voor groep 4

​Kinderen vinden het leuk om meer van een instrument te weten dan datgene wat ze in een boek of op de televisie zien. Hiervoor kan de school een docent van Muziekschool de Muzen uitnodigen om naar de eigen basisschool toe te komen om zijn of haar instrument laten zien en horen. De kinderen krijgen daarbij de gelegenheid om het instrument zelf proberen te bespelen.

Omschrijving van de activiteit: Een docent van muziek- en dansschool de Muzen laat op school in de groep zijn of haar instrument horen en zien. De school kiest zelf welk instrument zij graag in de klas wil horen.

 

Data: september tot juli




Aanbieder: Muziekschool de Muzen

Rembrandt en de Nachtwacht

 

Een project voor groep 5

2019 is het jaar van Rembrandt!

Bij het bezoek aan de Kunstuitleen leren de kinderen meer over de beroemde kunstenaar Rembrandt (1606-1669) en zijn bekende schilderij: De Nachtwacht. Dit werk heeft hedendaags kunstenaar Aldert Mantje geïnspireerd tot het maken van een eigen Nachtwacht. Wat zijn de verschillen met het originele werk en waarover gaat de Nachtwacht eigenlijk? Waarom is het schilderij zo bijzonder én waarom werd Rembrandt zo'n beroemde schilder? O.l.v. kunstenaars Suzanne & Pieter schilderen de kinderen een eigen Nachtwacht, met hun eigen portretten en voorwerpen die voor hen belangrijk zijn!

Doelen:

* meer leren over de beroemde kunstenaar Rembrandt

* leren kijken naar kunst en leren praten over kunst

* o.l.v. kunstenaars Suzanne Visscher & Pieter van Slooten een eigen Nachtwacht schilderen in de kunstuitleen. Het kunstwerk mag mee naar school!

U ontvangt:

Tips om het bezoek aan de kunstuitleen voor te bereiden in de klas.

Praktische informatie

Periode vrij te kiezen

Duur ca. 2 uur (én een les voorbereiden op school)

Locatie Kunstuitleen Veenendaal (in De Cultuurfabriek)

Kosten € 3,50 per leerling

Aanbieder: Kunstuitleen

Blikflits

 

Een project voor groep 6.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet....! Of zie ik iets wat niet echt is? Beeldtaal is ook een taal en wel dé taal van de jongere generatie. BlikFlits neemt leerlingen mee in de beleving van foto- en beeldmateriaal en leert ze kritisch en bewust kijken. BlikFlits gaat over de geschiedenis van de fotografie tot het zelf onderzoeken van beelden; begrijpen hoe beeld ontstaat en wat beeld kan veroorzaken. BlikFlits neemt leerlingen ook mee in de beleving van foto- en beeldmateriaal in jeugdboeken.
Optioneel: een bezoek aan Kunstuitleen Veenendaal waar leerlingen kennis maken met fotografisch werk uit de kunstcollectie.
Doel
Mediawijsheid: begrijpend en kritisch leren kijken
Taal en lezen: beleving van foto- en beeldmateriaal in jeugdboeken
 
U ontvangt
Polaroidcamera instax mini 8
Instax film (2 cassettes met ieder 10 foto’s)
handleiding voor leerkracht en werkboekjes voor de leerlingen
relevante jeugdboeken 

Voor meer informatie zie download of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: maandag tot vrijdag

Aanbieder: Bibliotheek

Watersnood in Veenendaal

Een project voor groep 7.

In Veenendaal wordt 1855 gezien als het rampjaar. In dat jaar heeft een watersnoodramp gezorgd voor veel schade en verwoesting.
Leerlingen gaan zich in dit onderwerp verdiepen dmv lessen in de klas en een bezoek aan het Museum en het Gemeentearchief.

Voor meer informatie zie de downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: dinsdag tot vrijdag

Aanbieders: Museum en gemeente archief Veenendaal

Aanbieder: Museum Veenendaal

Wol en textielfabrieken

Een project voor groep 8

Het project Wol- en Textielfabrieken in Veenendaal is bestemd voor leerlingen van groep 8. In de geschiedenismethoden gaat het bij het onderwerp Industrialisatie vaak over de industrie in Engeland of, waar het om textiel gaat, over de industrie in Twente. Door dit project ontdekken de leerlingen dat ook in Veenendaal tijdens en na de industrialisatie veel wol- en textielfabrieken ontstonden. Ook zullen zij ontdekken, wat het was om als kind te moeten werken in deze fabrieken.
Het project Wol- en textielfabrieken in Veenendaal bestaat uit twee lessen, die op school worden gegeven en een bezoek aan de Cultuurfabriek waar de leerlingen opdrachten uitvoeren in Museum Veenendaal en bij de multitouchtafel van het Historisch Informatiepunt ( HIP ). Voor les 2 biedt het project verschillende keuzethema's. De docent kan kiezen op grond van interesse en beschikbare tijd.

Voor meer informatie zie downloads of neem contact op met de aanbieder.

prijs : 3,50 per leerling

wanneer: donderdagochtend

Aanbieder: Historisch Informatiepunt

Dit profiel reserveert u voor alle groepen in één keer

Reserveer dit complete profiel