Lessen die FabLab Veenendaal aanbiedt

Discipline Multimedia

Bouw een tekenrobot

Groep 5 (techniek) Wat kun je allemaal doen met een zuivelbeker, drie stiften, een batterij en een melkopschuimer? Nou, bijvoorbeeld een tekenrobot maken! Bij deze workshop gaan kinderen zelf aan de slag met het maken van een tekenrobot die rondjes draait en zo kringen tekent op papier. Eerst gaan de kinderen - samen met de FabLab-begeleiders - de robot in elkaar zetten. Het laatste kwartier mogen de kinderen met behulp van knutselmateriaal hun eigen robot versieren. Uiteraard mogen de kinderen hun robot mee naar huis nemen. Doel Kennismaken met techniek Bevorderen van maakplezier Stimuleren van creativiteit   Praktische informatie Periode                                             Vrij te kiezen (minimaal 1 maand voor het gewenste bezoek) Duur                                                1 uur Locatie                                              De Cultuurfabriek Bijzonderheden              kleinere groepen in het FabLab, grotere groepen in zaal 1 op de eerste verdieping 

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Wearable by you

Groep 7 en 8 (techniek) Tijdens deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met drie verschillende apparaten in het FabLab. Ze krijgen de opdracht om een wearable te maken: een draagbaar object of sieraad met een ledlampje erin. De enige eis is, dat drie technieken erin terugkomen: er moet iets worden geprint met de 3D-printer, er moet iets worden gesneden met de lasersnijder én het lampje moet aan het batterijtje worden gesoldeerd. De leerlingen krijgen kort uitleg (met visuele ondersteuning) over de opdracht en over wat er mogelijk is met de technieken als ze deze volledig onder de knie hebben. De leerlingen beginnen daarna met hun ontwerp op papier. Vervolgens gaan ze in groepjes onder begeleiding aan de slag met de verschillende technieken. Als de wearable (bijna) af is, volgt er een korte evaluatie en kunnen de leerlingen elkaars creaties bewonderen. Doel Kennismaken met techniek Bevorderen van maakplezier stimuleren van creativiteit de leerlingen leren drie technieken te combineren door het uitvoeren van drie onderdelen en daar één geheel van te maken (een eindproduct, de wearable)   Praktische informatie Periode                                    vrij te kiezen (minimaal 1 maand voor het gewenste bezoek) Duur                                        2 uur Locatie                                     De Cultuurfabriek, FabLab Bijzonderheden                       maximaal 15 kinderen per workshop. In overleg kan de andere helft van de klas  (kosteloos) het educatieve programma 'Biebescape' volgen in de bibliotheek . De klas komt kan op twee verschillende dagen deze workshops volgen.  

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Minecraft bouwwedstrijd

Groep 6,  7 en 8 In het ongekend populaire computerspel Minecraft kun je met digitale ‘legostenen’ zelf gebouwen en objecten bouwen. Doordat het redelijk simpel is, kunnen kinderen gemakkelijk de meest ingewikkelde en mooie werelden creëren. Net als LEGO stimuleert het de fantasie, is het leerzaam en zijn de mogelijkheden eindeloos. Bibliotheek Veenendaal biedt de mogelijkheid om met de hele klas een grote Minecraft-bouwwedstrijd te houden in De Cultuurfabriek. Speciaal voor de bouwwedstrijd wordt een veilige digitale omgeving gecreëerd. De kinderen gaan in teams samenwerken aan een opdracht en worden gestimuleerd om naar hartenlust te bouwen. Laptops, Minecraftserver, mondelinge en schriftelijke instructies, (veilige) Minecraft-omgeving en begeleiders zijn allemaal bij de prijs inbegrepen. De school kan kiezen uit twee thema’s: Middeleeuwen Moderne architectuur Doel: bevorderen van het ruimtelijk denken kennismaken met digitaal 3D-ontwerpen stimuleren van creativiteit samenwerken Praktische informatie Periode                                     vrij te kiezen Duur                                        2 uur Locatie                                      De Cultuurfabriek Bijzonderheden                          Minimaal 25 maximaal 30 leerlingen  

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Micro.bit

Groep 7 (programmeren) Zonder dat je er erg in hebt zit er in steeds meer apparaten een kleine computer, ook wel microcontroller genoemd. Deze regelen bijvoorbeeld de koffieautomaat op het werk, maar ook de airconditioning in een auto. In deze workshop programmeren de kinderen zelf een microcontroller. De controller die we gebruiken is speciaal voor het onderwijs ontwikkeld door de BBC, onder de naam micro:bit. De micro:bit is een minicomputertje van 4 bij 5 cm. De micro:bit heeft 25 rode LED lichtjes waarmee je boodschappen kan laten zien. Er zijn twee drukknoppen waarmee je iets kan starten of stoppen. De leerlingen gaan in duo’s aan de slag met een micro:bit en een laptop. Ze beginnen met simpele programmeeropdrachten onder begeleiding van FabLab medewerkers. Na elke opdracht kunnen ze hun geschreven programma door de micro:bit uit laten voeren. Doel kennismaken met programmeren creatief denken ict basisvaardigheden samenwerken Bijzonderheden: De micro.bits zijn eigendom van het FabLab en mogen niet mee naar huis. Kleinere groepen in het FabLab, grotere groepen in zaal 1 op de eerste verdieping.                                                    

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Programmeren met Ozobot

Groep 5 en 6 (programmeren) De Ozobot is een leuke mini robot die je zelf kunt programmeren d.m.v. lijnen en kleuren. Ozobot heeft aan de onderzijde sensoren waarmee hij lijnen en kleuren herkent. Blauw-rood-groen is rechtsaf, blauw-groen-rood is superturbo en zo zijn er nog veel meer codes waarmee kinderen een route kunnen tekenen. De kinderen gaan (afhankelijk van aantal kinderen) in duo’s werken. Tijdens deze workshop krijgen de kinderen eerst uitleg over programmeren en de Ozobot, ze maken een aantal opdrachten waarbij ze de kleurcodes leren gebruiken. Vervolgens bedenken ze in viertallen een kort verhaaltje en ze verwerken dit verhaaltje in een tekening. De kinderen maken aan de hand van de tekening  een route waarbij ze een combinatie maken tussen Ozobot en verhaallijn. Aan het einde presenteren alle viertallen hun verhaaltje met de Ozobot. Doel kennismaken met programmeren creatief denken samenwerken stimuleren van taalvaardigheid presenteren Praktische informatie Locatie:  De Cultuurfabriek Bijzonderheden: De Ozobots zijn eigendom van het FabLab en mogen niet mee naar huis                                                 

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Maak een robot

Maak een robot (techniek) Groep 6 Hoe kan een robot zich het beste voortbewegen, met ronde wielen? Of toch beter met vierkante of halve cirkels? Leerlingen kunnen dit testen tijdens deze workshop. Ze krijgen een motortje, schakelaar, stroomdraden en natuurlijk een batterij en vervolgens tekenen en knippen ze zelf wielen in verschillende vormen van karton. De leerlingen leren spelenderwijs wat een stroomkring is en hoe het werkt. Stap voor stap ontdekken ze dat verschillende onderdelen nodig zijn om de robot te laten lopen, en het is natuurlijk leuk om te kijken welke robot het snelst van allemaal is! Aan het einde van de workshop kunnen ze de robot versieren en ze mogen het resultaat mee naar huis nemen. Doel kennismaken met techniek bevorderen van maakplezier stimuleren van creativiteit  

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Erfgoed

Seinsleutel maken

Groep 4 (Techniek) Omschrijving: Vroeger was het voor mensen moeilijk om elkaar berichten te sturen, ze hadden nog geen telefoon of internet. Met morsecode konden ze toch berichten naar elkaar seinen. Tijdens deze workshop gaan kinderen een seinsleutel maken, hierbij gebruiken ze o.a. een batterijhouder, kroonsteentje, zoemer. Ze leren op een speelse en eenvoudige manier wat een stroomkring is. Is de seinsleutel gemaakt dan ontdekken ze hoe het Morse alfabet werkt en gaan ze oefenen met letters en woordjes seinen met hun zelfgemaakte seinsleutel! Een leuke combinatie van alfabet, woordjes lezen, seinen en techniek! De seinsleutel en het Morse alfabet mogen mee naar huis! Doel Kennismaken met techniek Bevorderen van maakplezier Stimuleren van taalvaardigheid Stimuleren van leesvaardigheid Praktische informatie Locatie                                              De Cultuurfabriek Kosten                                              € 3,50 per leerling Aanvragen via                                   www.schoolencultuurveenendaal.nl  

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Programmeren met de Blue-Bot groep 4

Groep 4 (programmeren) Spelenderwijs programmeren met de vloerrobot ‘Blue-Bot’. De kinderen maken bij deze workshop gebruik van verschillende manieren om de Blue-Bot aan te sturen, met de knoppen, een tactiele lezer of een tablet. De kinderen rouleren in groepjes langs drie verschillende matten. De workshop is een combinatie van programmeren en taalvaardigheid, bij een aantal opdrachtmatten gaat het om woorden maken, lezen en taalvaardigheid. Groep 3 en 4 hebben verschillende speciaal ontwikkelde matten en opdrachten!.  Matten/opdrachten groep 4: Woordzoeker Per groepje één verhaal maken Laat de Blue-Bot zoveel mogelijk blokjes verschuiven. Doel kennismaken met programmeren ict basisvaardigheden stimuleren van taalvaardigheid samenwerken  Praktische informatie Locatie                                     De Cultuurfabriek Bijzonderheden: de Blue_Bots zijn eigendom van het FabLab en mogen niet mee naar huis.

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Programmeren met de Blue-Bot groep 3

Groep 3 (programmeren) Spelenderwijs programmeren met de vloerrobot ‘Blue-Bot’. De kinderen maken bij deze workshop gebruik van verschillende manieren om de Blue-Bot aan te sturen, met de knoppen, met een tactiele lezer of een tablet. De kinderen rouleren in groepjes langs drie verschillende matten. De workshop is een combinatie van programmeren en taalvaardigheid, bij een aantal opdrachtmatten gaat het om woorden maken, lezen en taalvaardigheid. Groep 3 en 4 hebben verschillende speciaal ontwikkelde matten en opdrachten!. Matten/opdrachten groep 3: alfabet memory Blue-Bot laten tekenen met een stift Doel kennismaken met programmeren ICT basisvaardigheden stimuleren van taalvaardigheid samenwerken Praktische informatie Periode                                    Voor groep 3 vanaf januari (i.v.m. taal- en leesvaardigheid  Locatie                                     De Cultuurfabriek

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Programmeren met Blue-Bot leskist groep 1 + 2

Groep 1 + 2 (programmeren) Lespakket Blue-Bot in combinatie met unieke mat(ten) van prentenboeken Blue-Bot is een doorzichtige vloerrobot. Op de Blue-Bot zitten meerdere besturingsknoppen: vooruit, achteruit, 90 graden bocht naar links, 90 graden bocht naar rechts, pauzeren, go en stoppen.  De kinderen maken met deze robot kennis met logisch nadenken, problemen oplossen, samenwerken. Het lespakket bestaat uit het betreffende prentenboek(en), 1 Blue-Bot, 1 vloermat. Er zijn speciale lessen ontwikkeld die gebaseerd zijn op drie verschillende  prentenboeken, u kunt kiezen uit: Rupsje Nooitgenoeg van Eric Carle Een huis voor Harry van Leo Timmers Ssst! De tijger slaapt van Britta Teckentrup Doel Programmeren Logisch nadenken Problemen oplossen Leesbevordering Samenwerken Praktische informatie Locatie                                                       op school (geen begeleiding vanuit FabLab) Bijzonderheden                                          Men dient dit lespakket zelf op te halen en in te leveren bij de bibliotheek in De Cultuurfabriek. U kunt kiezen voor 1 mat of meerdere matten.  

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Maak een bibberrobotje

Groep 3 (techniek) Tijdens deze workshop leren de kinderen op een speelse en eenvoudige manier wat een stroomkring is en hoe ze deze stroomkring nodig hebben om een robotje te laten bibberen/bewegen. Ze krijgen verschillende onderdelen zoals een motortje, batterijhouder, batterijen en een kroonsteentje. De onderdelen verbinden ze met elkaar met dubbelzijdig tape. Vervolgens mogen ze zelf bedenken of ze een auto, een beest of iets heel anders van deze bibberende robotje willen maken, als de robot kan bibberen gaan ze creatief aan de slag met verschillende knutselmaterialen. De robot mogen ze natuurlijk na afloop mee naar huis nemen! Doel Kennismaken met techniek Bevorderen van maakplezier Stimuleren van creativiteit Praktische informatie Periode                                   vrij te kiezen                                                (minimaal 1 maand voor het gewenste bezoek) Locatie                                    De Cultuurfabriek Bijzonderheden                       kleinere groepen in het FabLab, grotere groepen in zaal 1 op de eerste etage.

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie
Discipline Multimedia

Programmeren met de mBot

Groep 8 (Programmeren) Als de kinderen uit groep 8 volwassen zijn hoeven ze misschien geen rijbewijs meer te halen. Ze kunnen zich verplaatsen met zelfrijdende auto’s, waar niet eens een stuur meer in zit. Maar hoe programmeer je eigenlijk zo’n zelfrijdende auto? In deze workshop krijgen de kinderen verschillende opdrachten om deze robotauto te programmeren. Ze leren daardoor waar je allemaal aan moet denken om een auto zelf te laten rijden. Elk duo heeft één laptop om de Mbot te programmaren met de visuele programmeertaal Makeblock. Dit maakt de workshop een leuke combinatie van robotica en programmeren.  Doel kennismaken met programmeren kennismaken met robotica ICT basisvaardigheden probleemoplossend samenwerken Periode                                    vrij te kiezen (minimaal 1 maand voor het gewenste bezoek) Locatie                                     De Cultuurfabriek Bijzonderheden                       werken in duo’s. De mBots zijn eigendom van het FabLab en mogen niet mee naar huis. Kleinere groepen in het FabLab, grotere groepen in zaal 1 op de eerste verdieping.

Aanbieder: FabLab Veenendaal
Meer informatie